Nederlandse agent hekelt automatisch remmende politieauto
De Nederlandse politie heeft driehonderd Volkswagens teruggestuurd naar de leverancier. Het automatische remsysteem van de voertuigen is een bron van ergernis voor agenten, bijvoorbeeld bij een achtervolging of als ze met spoed naar een noodsituatie moeten. De politie wil dat het automatische remsysteem standaard is uitgeschakeld.
Met name agenten in Rotterdam en Noord-Nederland hebben geklaagd over het City Emergency Brake-systeem in de nieuwe noodhulpauto’s. De feature in de Volkswagen Touran type 3 zorgt ervoor dat het voertuig vaart mindert als een voorligger dichtbij komt. Op die manier moet een botsing worden voorkomen.
Onbegrijpelijk
Geert Priem van de politievakbond ANPV vindt het onbegrijpelijk dat noodhulpvoertuigen een automatisch remsysteem hebben. “Als agent moet je offensief kunnen rijden en weggebruikers van de weg kunnen duwen. Maar dat kan niet meer. Ik snap niet waarom de politie dit systeem ooit heeft laten inbouwen”, zegt Priem tegen het AD.
Of er daadwerkelijk criminelen zijn ontsnapt of agenten te laat bij een calamiteit zijn aangekomen, is niet duidelijk. Maar volgens de vakbondsman heeft het sowieso regelmatig voor problemen gezorgd, bijvoorbeeld doordat agenten bijna tegen het dashboard knalden toen het voertuig onverwacht uit eigen beweging remde.
Uitschakelen
Het systeem kan handmatig uitgeschakeld worden. Maar zodra de auto weer opnieuw wordt gestart, is het automatische remsysteem ook weer actief. Het moet dus steeds opnieuw worden uitgezet. De politie heeft nu de leverancier gevraagd om het systeem standaard uit te zetten, wat naar verwachting enkele maanden in beslag neemt. Hoeveel dit kost is nog niet duidelijk. Bij de nieuw te leveren Tourans is het automatische remsysteem wél standaard uitgeschakeld.