‘Overheden moeten opkomst zelfrijdende auto afremmen’
Regelgevers moeten de komst van de zelfrijdende auto afremmen. De openbare weg lijkt nu een soort proeftuin voor semi-autonome auto’s te worden, en dat leidt tot een gevaar voor de verkeersveiligheid zoals bij de ongelukken met de Tesla’s bleek. Dat schrijft Los Angeles Times in een hoofdredactioneel commentaar.
De krant vindt dat automakers nu vrij spel krijgen om autopilot-systemen uit te testen, terwijl de systemen nog helemaal niet klaar zijn om op de weg tussen andere weggebruikers veilig over de weg te rijden. Onder andere Tesla-bestuurders moeten eigenlijk hun handen aan het stuur houden, maar doen dit regelmatig niet.
Wedstrijd
De LA-Times ziet dat automakers en technologiebedrijven er momenteel een wedstrijd van maken om als eerste een autonoom voertuig op de weg te kunnen zetten. Dat moet afgelopen zijn, stellen ze. “Deze maand is bekend geworden dat er twee crashes zijn geweest met Tesla-auto’s terwijl deze reden in autopilot. Deze semi-autonome auto gebruikt radar, sensoren en camera’s om de auto te sturen, van baan te wisselen en te parkeren.”
“Ook al is het de bedoeling dat een bestuurder zijn handen aan het stuur heeft, zijn er voldoende voorbeelden online van mensen die een spelletje spelen, de andere kant op kijken of zelfs op de achterbank gaan zitten. In twee gevallen ging het dus fout. De eerste keer reed een Tesla in op een tractor-aanhanger, de tweede keer reed hij in een vangrail en ging hij over de kop. De oorzaak wordt nog onderzocht.”
Driver assist-systemen
“Ook al is Tesla veel intensiever de driver assist-systemen aan het testen; de concurrentie ligt hiermee niet ver achter. Maar nog steeds ontbreekt het aan regels voor het gebruik van dergelijke systemen, en er zijn geen tests die moeten worden gehaald voordat willekeurige mensen ermee de weg op mogen. Wie bepaalt dat een autonome auto klaar is voor de openbare weg? Momenteel laten overheden de automakers dit bepalen, met aansprakelijkheid als enige vrees.”
“Deze overheden moeten nu ingrijpen. De technologie is er, en nu moeten er standaarden komen om een moment te bepalen dat een autonoom voertuig voldoende getest is en de weg op mag. De openbare weg moet geen oncontroleerbaar laboratorium worden voor experimenten met zelfrijdende auto’s. Bestuurders zijn geen betrouwbare back-up om in een split second het stuur over te nemen en een botsing te voorkomen.”
als een tesla 50% minder dodelijke ongelukken veroorzaakt moet je het dan nog steeds afremmen?
scheelt toch 300 doden per jaar in nederland
Vooralsnog is terecht verplicht dat bestuurder kan ingrijpen. Dat moet dus geborgd worden. Is er niet iets simpels te maken dat checkt dat handen aan het stuur zijn. En/ of verplichte camera observatie bestuurder bij autonoom rijden. Dan is veroordeling simpel en werkt preventief.
bij een tesla weet de bestuurder dat het niet verstandig is om een film te kijken ipv op te letten. de meeste letten dan ook goed op en grijpen in als het mis drijgt te gaan.
bij elke auto weet bestuurder dat het niet verstandig is om met alcohol op te gaan rijden. de meeste doen dat dan ook niet en nemen een taxi of een bob.
toch zijn er mensen die films kijken en toch zijn er mensen die met alcohol op rijden.
moeten we het in beide gevallen technisch onmogelijk maken?