Europese wedstrijd automatisch rijden in Brabant

Op snelweg A270 in het oosten van Brabant vindt later deze maand een wedstrijd plaats met zelfrijdende auto’s. Hierin strijden tien studententeams uit verschillende landen met elkaar. Daarbij wordt gekeken naar hoe goed de voertuigen omgaan met bepaalde verkeerssituaties en in staat zijn te communiceren met elkaar en met de aanwezige ‘slimme’ infrastructuur. De wedstrijd Grand Cooperative Driving Challenge (GCDC) vindt plaats op zaterdag 28 en zondag 29 mei.

De teams zijn afkomstig uit Zweden, Spanje, Frankrijk, Duitsland, Letland en Nederland en nemen het tegen elkaar op in verschillende verkeersscenario’s, zoals automatisch ritsen, het plaatsmaken voor hulpvoertuigen en het automatisch afslaan op een kruispunt. Dit initiatief moet volgens de betrokken partijen een opstap zijn naar een Europese standaardisatie van communicatie en interactie op het gebied van zelfrijdende mobiliteit.

Europese Commissie

De wedstrijd is onderdeel van een groter evenement, het i-Game-project dat drie dagen duurt en wordt gesteund door de Europese Commissie. Dit project is een combinatie van onderzoek en demonstratie van communicatie tussen voertuigen onderling en met de infrastructuur op een gestandaardiseerde wijze, door toegepast onderzoek. Onder meer de technische universiteit van Eindhoven en TNO zijn betrokken bij het initiatief.

De studententeams worden beoordeeld op teamwork, onderlinge communicatie en de prestaties in de verschillende scenario’s. “Er is bewust gekozen voor testen op de openbare weg”, aldus Bastiaan Krosse, programmamanager Automated Driving bij TNO. “Veel tests met zelfrijdende auto’s vinden plaats in een eigen testomgeving met eigen auto’s. Maar op de openbare weg weet je pas écht of iets werkt; als de interactie met andere auto’s en het wegdek er is.”

Hij vervolgt: “Om coöperatieve automatisering veilig te kunnen toepassen op Europese wegen met communicatiemiddelen, -protocollen en -kanalen is afstemming nodig tussen de verschillende fabrikanten van apparatuur en voertuigen. De interacties moeten op Europees niveau worden afgestemd.”

Voertuigsystemen

Een andere belangrijke uitdaging is volgens hem de robuustheid van de voertuigsystemen. Deze moeten goed functioneren onder alle omstandigheden, ongeacht het automerk of de weg waarop het voertuig zich bevindt. “In hoeverre is een systeem of een applicatie gevoelig voor storingen van buitenaf? Dat zijn nu precies de dingen die we testen tijdens het evenement.”

Op zaterdag 28 mei van 11.00 – 19.00 uur is de wedstrijd bij te wonen voor publiek en is er, als belangrijk onderdeel van de Dutch Technology Week, op de Automotive Campus in Helmond een speciale ‘hightech ontdekkingsroute’ met activiteiten voor volwassenen en kinderen. De GCDC is op zondag 29 mei van 13.30 – 17.30 uur voor mobiliteitsexperts en wordt op maandag 30 mei afgesloten met een internationaal i-Game-congres op de TU Eindhoven.

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, het vakblad over autonoom vervoer en vaste redacteur van Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.