Europese ministers in zelfrijdende auto’s tijdens Transportraad
Bij de Informele Transportraad in Amsterdam op 14 en 15 april kunnen de aanwezige Europese ministers zelf ervaren wat het is om met zelfrijdende auto’s op weg te zijn. Een tiental fabrikanten (OEM’s) stellen voor deze bijzondere gebeurtenis in totaal zo’n 24 auto’s ter beschikking. Tijdens de top zal er onder meer overlegd worden over Europese regelgeving op het gebied van autonomous driving.
Uit onze kring nemen Mercedes-Benz, Jaguar/Land Rover, Volvo, BMW, Citroën, Audi en Renault deel aan The Experience, meldt RAI Vereniging. Verder zijn Vedecom, TNO-DAVI en Tesla vertegenwoordigd. Details over de route die de ministers zullen rijden worden uit veiligheidsoverwegingen niet bekend gemaakt.
Transportraad
Als onderdeel van deze Transportraad zal het concept voor een gemeenschappelijke verklaring over ITS en autonoom rijdende voertuigen worden opgesteld. Deze zal eind maart finaal worden vastgesteld. Ook de Europese koepelorganisatie van de auto-industrie ACEA uitgenodigd.
Op 14 en 15 april is de informele Raad. Dan staat specifiek het onderwerp connected driving/autonomous driving op de agenda, dus de zelfrijdende auto in alle varianten. Aan de orde zal zijn welke regelgeving er is en wat daarin zou moeten worden aangepast, wat er kan worden gedereguleerd, welke regelgeving erbij zou moeten komen, hoe het zit met de privacyaspecten en wat we daarover met elkaar kunnen afspreken en wat we kunnen afspreken over dataeigenaarschap, maar ook over datagebruik.
Communiceren
“U moet zich voorstellen dat auto’s straks allemaal met elkaar communiceren en dus eigenlijk data verzamelen over het wegbeeld, dus of het glad is verderop of dat er een file is”, zei Schultz onlangs in een toelichting aan de Tweede Kamer.
“Als men dan zegt dat het Rijk dat niet meer hoeft te doen, terwijl het Rijk nog wel steeds verantwoordelijk is voor verkeersmanagement, ga je dan allemaal dubbele gegevens verzamelen? Wat doe je met dat soort kosten? Komt er uiteindelijk een soort Europees verzamelpunt waarin data komen van fabrikanten, tomtoms en de verkeersmanagementcentra van het Rijk, waaruit je informatie kunt trekken op het moment dat je die nodig hebt? “Dat zijn allemaal zaken die op de agenda staan, naast verzekerbaarheid en ethische vraagstukken.”
Ethische vragen
“Het is niet de technologie die ons gaat beperken, want er kan gewoon heel veel, maar het zijn de vraagstukken eromheen, dus de ethische vragen. Als je nu een kind op de weg ziet, moet je in een split second besluiten wat je doet. Stuur je de stoep op, stuur je de sloot in of ga je rechtdoor? Straks moet je dat allemaal van tevoren programmeren. Rijd je rechtdoor of rijd je met je auto het kanaal in? Dat zijn best complexe vraagstukken, lijkt me zo”, aldus de minister.
De zelfrijdende auto is al langer een paradepaardje van VVD-bewindsvrouw Melanie Schultz van Haegen. Eerder dit jaar stemde het kabinet in met nieuwe regels die grootschalige testen op de openbare weg met zelfrijdende auto’s en vrachtwagens mogelijk maken.
‘Als je nu een kind op de weg ziet, moet je in een split second besluiten wat je doet. Stuur je de stoep op, stuur je de sloot in of ga je rechtdoor? Straks moet je dat allemaal van tevoren programmeren. Rijd je rechtdoor of rijd je met je auto het kanaal in?’
volgens mij wordt er niet zo geprogrammeerd.
mocht het wel zo zijn dan lijkt het mij dat een auto zich aan de verkeer regels moet houden, dus nooit de stoep op rijden.