Testrijder vertelt over de zelfrijdende auto van Google
Google was de eerste die haar volledig zelfrijdende auto aan de wereld toonde. Eén van de belangrijkste onderdelen van de zelfrijdende auto is het 100% nauwkeurig weten waar het voertuig zich bevindt. Want GPS is niet op de meter nauwkeuring. Daarom gebruikt het voertuig laser-sensors, om een interne 3D-map te maken. In onderstaande video vertelt één van de testrijders uitgebreid over de Google Car.
Via deze sensors worden tegelijkertijd voertgangers en andere objecten geregistreerd. Dat is behoorlijk complex, omdat er honderdduizenden verschillende vormen herkend moeten worden.
Zelfrijdende auto
Het is ook belangrijk dat de inzittenden zich veilig voelen bij het rijgedrag van de zelfrijdende auto. Daarom is de software zo geprogrammeerd dat er bijvoorbeeld extra afstand wordt gehouden zodra er een groot voertuig wordt gepasseerd, zoals een vrachtauto.
Bekijk een video met een van de testrijders van Google:
Ingrepen
Er hoeft nauwelijks meer ingegrepen te worden tijdens het rijden in de zelfrijdende auto van Google. Er is in totaal bijna 700.000 kilometer afgelegd tijdens testen. Van januari tot eind november 2015 waren er slechts vijf menselijke ingrepen nodig. In de laatste drie maanden van 2014 was dat nog 8 keer. In de meeste gevallen is de oorzaak het verkeersgedrag van andere weggebruikers de oorzaak. Dat heeft Google verklaard in een rapport aan de Californische verkeersautoriteit.
Medewerkers van Google beslisten in 69 gevallen de controle over de auto over te nemen, omdat ze dat in een bepaalde verkeerssituatie nodig vonden of omdat ze vreesden dat de technologie zou falen. Na computersimulaties zou het in 56 van die gevallen waarschijnlijk toch niet tot een ongeval gekomen zijn.
Software
In 272 gevallen stelde de software zelf problemen vast en gaf ze de controle over aan de mens. Die software is zo geprogrammeerd dat wanneer er ongewone sensorgegevens zijn, of problemen met de verbinding, dat de besturing weer aan de mens wordt overgedragen.
In totaal moesten mensen dus 341 keer de controle over de auto overnemen, waarvan 304 keer in de stad. Dat komt omdat stedelijke omgevingen complexer zijn dan buitenaf; er zijn veel andere weggebruikers en er zijn veel wisselingen van rijstroken en kruispunten. De robotwagens van Google hebben in de vijftien maanden tot eind november 2015 zowat 693.000 kilometer autonoom gereden, aldus Google.
[mcembed]Schrijf je in voor de SDC360-nieuwsbrief[/mcembed]