Google's Lexus RX 450h Self-Driving Car" by Driving_Google_Self-Driving_Car.jpg: Steve Jurvetsonderivative work: Mariordo - This file was derived from  Driving Google Self-Driving Car.jpg:. Licensed under CC BY 2.0 via Commons - https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Google%27s_Lexus_RX_450h_Self-Driving_Car.jpg#/media/File:Google%27s_Lexus_RX_450h_Self-Driving_Car.jpg

London wil dat Google haar zelfrijdende auto daar gaat testen

Foto: Wikipedia. “Google’s Lexus RX 450h Self-Driving Car” by Driving_Google_Self-Driving_Car.jpg: Steve Jurvetsonderivative work: Mariordo – This file was derived from  Driving Google Self-Driving Car.jpg:. Licensed under CC BY 2.0 via Commons – https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Google%27s_Lexus_RX_450h_Self-Driving_Car.jpg#/media/File:Google%27s_Lexus_RX_450h_Self-Driving_Car.jpg

De stad London is in gesprek met Google om ervoor te zorgen dat het techbedrijf haar zelfrijdende auto ook in de Britse hoofdstad gaat testen. Dat zou vooral grote besparingen op het gebied van infrastructuur kunnen opleveren. Het zou de eerste keer zijn dat de Google-auto buiten de Verenigde Staten zou rijden. De gesprekken zijn bevestigd door Isabel Dedring, de Londense wethouder van Transport.

“Het moet sowieso ook in grote steden wereldwijd gaan werken. Dus waarom beginnen we niet nu alvast met het testen ervan?”, zegt Dedring volgens de Britse krant The Guardian. “We hebben ze een paar weken geleden nog gesproken om te kijken wat de mogelijkheden zijn van testen in Londen. De gesprekken bevinden zich nog in een vroeg stadium. Maar we zouden er warm voorstander van zijn.”

Google

De zelfrijdende auto van Google wordt op dit moment alleen nog in twee Amerikaanse staten getest; Californië en Texas. Volgens Dedring hebben de Britse ambtenaren al zeker zes keer in gesprekken gevoerd met Google. Naast een grotere verkeersveiligheid, zouden de Londenaren vooral grote besparingen zien in de infrastructuur voor de stad.

De stad is de komst van twee nieuwe tunnels aan het plannen, om het oostdeel van Londen te verbinden met het westelijke deel. “Een van de grote voordelen van zelfrijdende auto’s is dat we veel smallere tunnels kunnen maken omdat er heel andere veiligheids-eisen kunnen gelden”, weet Dedring.

Kosten

“Het is veel veiliger als de computer de afstand tussen de auto’s en hun snelheid bepaalt. Het ongevalsrisico zal fors dalen. Daardoor kan de tunnel substantieel smaller worden, wat flink in de kosten scheelt.

[mcembed]Schrijf je in voor de SDC360-nieuwsbrief[/mcembed]

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.