Jaguar Land Rover test autonome technologie op Britse wegen

Autofabrikant Jaguar Land Rover gaat nieuwe technologie op het gebied van connectiviteit en autonoom rijden testen in een ‘real-life’ omgeving. De producent investeert in een speciale, ongeveer 66 kilometer lange testroute op de Britse wegen nabij de plaatsen Coventry en Solihull, waar de systemen onder realistische omstandigheden worden getoetst. Dit is de eerste testroute die in het Verenigd Koninkrijk in gebruik wordt genomen voor de ontwikkeling van ‘vehicle-to-vehicle’ en ‘vehicle-to-infrastructure’ technologie.

Gedurende het drie jaar durende project worden circa honderd met elkaar communicerende en (deels) zelfrijdende auto’s getest, evenals nieuwe communicatieapparatuur langs de testroute. Het project maakt het mogelijk verschillende communicatietechnieken op hoge snelheden te testen. Het gaat daarbij om het uitwisselen van informatie tussen voertuigen en met de infrastructuur, inclusief stoplichten en matrixborden.

Technologie

“De ontwikkeling van technologie omtrent connectiviteit en autonoom rijden (CAV) vergroot de veiligheid, verbetert de rijervaring en verkleint de kans op files dankzij een betere doorstroming. En met de nieuwe technologie kunnen we nog beter inspelen op de vraag naar ‘connected services’”, zegt dr. Wolfgang Epple, director of research and technology bij Jaguar Land Rover.

Vehicle-to-infrastructure technologie is een belangrijke pijler voor de ontwikkeling van intelligente verkeerssystemen. De informatie die nu op matrixborden wordt getoond, wordt in de toekomst direct op het dashboard van de auto getoond. Behalve het informeren van bestuurders kunnen op deze wijze ook autonome voertuigen worden geïnformeerd over eventuele gevaren of veranderde verkeerssituaties, zodat de auto tijdig kan anticiperen. Deze communicatietechnologie – de zogenoemde ‘Over the Horizon’-waarschuwingssystemen – zal de autofabrikant eveneens uitvoerig testen.

Testvloot

In Londen wordt een testvloot ingezet om vast te stellen hoe verschillende bestuurders reageren op dagelijkse rijomstandigheden. Er worden zoveel mogelijk gegevens verzameld over het rijgedrag en de besluitvorming van bestuurders, zowel in rustige als complexe verkeerssituaties. Denk aan drukke kruispunten, files, wegwerkzaamheden, rotondes en naderende hulpdiensten.

“Voor een succesvolle introductie van autonome voertuigen moeten we ons meer dan ooit richten op de bestuurder. De acceptatie van en het vertrouwen in zelfrijdende auto’s verloopt sneller als het voertuig op dezelfde wijze reageert als een menselijke bestuurder. Door het menselijke rijgedrag uitvoerig te analyseren, kunnen wij ervoor zorgen dat toekomstige, autonome Jaguars en Land Rovers zich niet simpelweg als een robot gedragen”, benadrukt Epple.

6-Jaguar-Land-Rover-autonoom-rijden

[mcembed]Schrijf je in voor de SDC360-nieuwsbrief[/mcembed]

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, het vakblad over autonoom vervoer en vaste redacteur van Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.