Mercedes-Benz focust meer op ‘intelligente’ bussen

Busbouwer Mercedes-Benz wil zich de komende tijd meer richten op de ontwikkeling van intelligente bussen. Het gaat hierbij zowel om autonoom rijden als om ‘connectivity’. “We willen verder gaan dan louter hardware”, aldus Wolfgang Bernhard, directeur Daimler Buses, tegen vakblad OVPro. In de nieuwe voertuigen wordt steeds meer intelligentie toegevoegd, wat reizen met het openbaar vervoer verbetert en gemakkelijker maakt voor vervoerder, chauffeur en passagier.

Intelligente software in de bussen moet de chauffeur helpen om onder meer files te ontwijken. Tevens stelt het de reiziger in staat om een reis te boeken via een app. Gebruik van real-time data kan bovendien de vervoerder ondersteunen in de juiste inzet van de vloot. Om verder te gaan met deze ontwikkeling van intelligente systemen, is een nieuwe afdeling opgericht: Daimler Buses Mobility Solutions.

Vorig jaar toonde de Duitse fabrikant in Nederland de eerste bus die al veel van die intelligentie bezat, namelijk de Mercedes-Benz Future Bus. Dit voertuig is in staat zonder menselijk handelen circa twintig kilometer af te leggen. Dit werd voor het eerst gedemonstreerd op de Zuidtangent bij Haarlem, waar het voertuig op een ‘dedicated bus lane’ richting Schiphol de afstand succesvol aflegde.

Ondersteuning chauffeur

Die bus bezit veel intelligentie om het autonoom rijden mogelijk te maken, maar dit wordt ook ingezet voor ondersteuning van de chauffeur. Op een display ziet de bestuurder de snelheid, maar ook de weg voor zich, de bochten die er aan komen, de afstand tot de volgende halte of de volgende verkeerslichten. Daarnaast wordt vrijwel constant informatie gegeven over eventuele objecten in de omgeving. Mocht het echt nodig zijn, kan de chauffeur nog wel onmiddellijk de controle over het voertuig terugnemen.

Maar ook de passagiers in de bus worden geïnformeerd over hun reis. Via twee tv-schermen in de bus, kunnen zij bijvoorbeeld de route volgen. Het scherm toont dus de snelheid van de bus, de afstand tot de verkeerslichten, de snelheid die het voertuig daar zou moeten rijden en zelfs of de autopilot is ingeschakeld of niet. Vervoerders kunnen er ook voor kiezen om bijvoorbeeld beelden van de camera bij de chauffeur te tonen of, indien gewenst, advertenties of nieuws.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van Zelfrijdendvervoer.nl ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is redacteur voor Zelfrijdendvervoer.nl en OVPro, het vakblad over het openbaar vervoer in Nederland en buitenland

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.