Onderzoeksbureau: 1 op de 3 auto’s is connected
Bijna dertig procent van de nieuwe auto’s dit jaar is een connected car. In 2035 is dit percentage opgelopen tot zo’n negentig procent. Dat becijfert het Japanse bureau Fuji Keizai, dat onderzoek deed naar de populariteit van auto’s die ‘slimme’ apparatuur aan boord hebben.
Een connected car is een voertuig dat beschikt over een geavanceerde boordcomputer en andere slimme technologie. Hierdoor is de auto in staat om contact te zoeken met het internet of om gegevens op te slaan en te versturen naar bijvoorbeeld onderhoudsdiensten en autofabrikanten.
Inparkeren
Dit type technologie is niet hetzelfde als een zelfrijdend systeem. Dat gaat nog een stap verder, omdat het bijvoorbeeld in staat is om zijn omgeving te scannen en zelf in te schatten wanneer het gas- of rempedaal moet worden gebruikt. Toch heeft een connected car in veel gevallen wel bepaalde autonome functies, zoals eigenhandig inparkeren.
De Japanners denken dat dergelijke voertuigen de komende jaren aan marktaandeel gaan winnen. De stijgende populariteit van Tesla’s en de opkomst van zelfrijdende auto’s zullen hier ongetwijfeld een rol bij spelen. Zowel traditionele fabrikanten als techbedrijven investeren momenteel miljarden in autonome technologie.