Nissan ziet kansen in ‘disruptieve driehoek’
Autonoom rijden, elektrificering en connectiviteit zijn veelgehoorde begrippen als het om de toekomst van mobiliteit gaat. Autoproducent Nissan denkt dat de combinatie van deze zaken zal leiden tot een tijdperk waarin efficiënter, sneller, schoner en veiliger gereisd wordt. Nissan werkt samen met partner Renault aan tien zelfrijdende automodellen die in 2020 de weg op moeten.
Nissan benadrukt dat de disruptieve driehoek niet vanzelfsprekend tot het geschetste scenario leidt; daar zal de autobranche zelf hard aan moeten werken. De ontwikkeling van de wereldbevolking, klimaatverandering en snelle technologische vooruitgang zullen de richting van bepalen. Het feit dat voertuigen steeds meer zelfrijdend, elektrisch en met elkaar en andere systemen verbonden zullen worden, staat gelijk aan ontwrichting van de autobranche zoals we die nu kennen. Maar volgens Nissan biedt die disruptie dus ook grote mogelijkheden.
Elektrisch in de meerderheid
De beperkingen van elektrische voertuigen, zoals de actieradius en laadinfrastructuur, worden steeds meer opgeheven. Indien er duurzame stroom wordt gebruikt, is elektrificering van het wereldwijde wagenpark in de ogen van Nissan de meest directe en betaalbare manier om de uitstoot van CO2 in te dammen en de luchtkwaliteit te verbeteren. Er zijn al prognoses dat elektrische auto’s binnen vijftien jaar in de meerderheid zullen zijn.
Daarnaast worden auto’s steeds meer ‘connected’, intelligent en persoonlijk. Over tien jaar zullen nagenoeg alle nieuwe auto’s met het internet verbonden zijn. Nissan trekt de vergelijking met de mobiele telefoon. Die heeft sinds de introductie en zeker de laatste jaren enorm veel nieuwe mogelijkheden gekregen, en et auto’s zal het niet anders gaan. Auto’s zijn al in toenemende mate uitgerust met slimme systemen die samenhangen met connectiviteit, met name op het gebied van veiligheid. Maar Nissan denk bijvoorbeeld ook dat je straks via de auto parkeergeld kunt betalen.
Tussenstap in 2018
Zoals de connectiviteit groeit, zo neemt ook de mate waarin auto’s autonoom rijden toe. Nissan heeft al een model op de markt gebracht met een optie die het midden houdt tussen zelfrijdend en cruise control, en deze optie is behoorlijk populair. De Renault-Nissan Alliance wil in 2020 tien zelfrijdende automodellen gelanceerd hebben. Een belangrijke tussenstap staat voor 2018 gepland, want dan willen de fabrikanten de technologie gereed hebben die autonoom van rijstrook wisselen mogelijk maakt. In 2020 moeten de zelfrijdende auto’s volwaardig onderdeel kunnen zijn van het verkeer in steden. En Renault-Nissan wil die technologie voor de hele markt beschikbaar stellen, niet alleen voor het hoge segment.