Minister wil internationaal beleid autonoom rijden na rit WEpod

De eerste ritten van het zelfrijdende voertuig WEpod zijn goed verlopen. Donderdag reed de auto in Wageningen zijn eerste officiële meters met reizigers aan boord. Ook minister Melanie Schultz van Infrastructuur en Milieu was aanwezig en gaf aan dat ze autonoom rijden als belangrijke pijler van de toekomstige mobiliteit ziet. “Daarom wil ik het Nederlandse voorzitterschap van de Europese Unie aangrijpen om afspraken te maken op het gebied van zelfrijdende auto’s.” Zo hoopt daarvoor de Transportraad van aanstaande april te kunnen gebruiken om met andere landen tot een overeenstemming te komen over diverse zaken.

Op termijn gaan autonoom rijdende voertuigen ook de internationale ritten rijden, voorziet de bewindsvrouw. Het moet volgens haar niet zo zijn dat bij elke grensoverschrijding een ander systeem wordt gebruikt. Daarom zou ze graag zien dat verschillende landen dezelfde systemen gaan gebruiken en wil ze afspraken maken op het gebied van onder meer privacy, verzekeringen en infrastructuur.

Tevens ziet ze Nederland als voorloper is op het gebied van dit soort mobiliteit, ook omdat er economische kansen liggen. “In ons land maken we weliswaar weinig auto’s, maar de chips voor auto’s maken we wel in Nederland.”

Provincie Gelderland

Provincie Gelderland is ook betrokken bij de ontwikkeling en inzet van de WEpod. Conny Bieze is Gedeputeerde voor mobiliteit en noemt zelfrijdende auto’s hét vervoermiddel van de toekomst. Het zorgt in haar ogen voor minder files, meer verkeersveiligheid, het is goed voor het milieu en het is door iedereen te gebruiken. “We willen daarom laten zien dat dit soort voertuigen veilig zijn.”

De WEpod is wereldwijd de eerste zelfrijdende auto op de openbare weg. Het heeft geen stuur en geen pedalen, maar beschikt wel over een systeem dat met één druk op de knop het voertuig in gang zet. De komende maanden worden vooral gebruikt om de innovatie verder te ontwikkelen en te testen. Medio dit jaar moet één van de twee beschikbare WEpod’s gaan rijden tussen treinstation Ede-Wageningen en de universiteitscampus. De andere rijdt zijn ritten op de campus zelf.

Steward

Het voertuig rijdt vooral op dertig-kilometer-wegen en voorlopig is altijd een zogeheten steward aan boord, die ingrijpt als dat nodig is. Het voertuig kent drie verschillende ‘rij-modussen’. Eentje waarbij het voertuig zowel de snelheid als de sturing doet. Een tweede modus, waarbij de WEpod zelf stuurt, maar de steward de snelheid regelt. En een derde optie, waarbij de steward alles doet.”

In de auto zijn verschillende systemen aanwezig om het voertuig te laten voortbewegen. “Deze systemen hebben een ‘heartbeat’, die constant signalen afgeeft waarmee de continuïteit kan worden bijgehouden. Als er iets fout gaat, stopt het voertuig met rijden”, zegt Jan-Willem van der Wiel, technisch leider van het project. In het voertuig zijn elf camera’s aanwezig, waarvan de beelden worden bekeken in een zogeheten ‘control room’. Het personeel in deze control room is bereikbaar voor passagiers van de WEpod.

Aansprakelijkheid

Ook over de aansprakelijkheid zijn afspraken gemaakt. De eigenaar van het voertuig is aansprakelijk als er iets gebeurt. Zo lang de testfase nog loopt, is dat de Technische Universiteit Delft. Daarna neemt de provincie Gelderland het over. Kosten van het hele project zijn tot dusver 3,5 miljoen euro.

Het voertuig rijdt volledig op elektriciteit en gaat ’s nachts aan de laadpaal. In één nacht wordt genoeg stroom geladen om een hele dag te kunnen rijden. Maximale snelheid is veertig kilometer per uur, al wordt in het begin een maximum aangehouden van 25 kilometer per uur. Dit vanwege de veiligheid. Of, en zo ja wanneer deze snelheid wordt verhoogd, wordt op een later tijdstip bepaald.

Passagiers

Het zelfrijdende voertuig kan zes passagiers tegelijkertijd meenemen (exclusief de steward) en er zijn gordels aanwezig die de reizigers verplicht om moeten doen. Met één druk op de knop kan de steward de auto in beweging zetten. In het geval van calamiteiten is een noodhamer aanwezig.

De te rijden route is volledig voorgeprogrammeerd en er wordt gebruikgemaakt van een gps-systeem, een radarsysteem en 3d-beelden. In het begin rijdt het voertuig alleen tijdens droge weersomstandigheden en bij daglicht. “We willen eerst in de meest gunstige omstandigheden gaan testen. Daarna gaan we proberen te rijden in andere omstandigheden”, licht Van der Wiel toe.

OV en taxi

De initiatiefnemers overwegen om het voertuig in te zetten voor zowel openbaar vervoer- als taxidoeleinden, met behulp van een app. “Daarbij denken we aan een taximodus en een OV-modus. De taxi haalt mensen thuis op en stopt niet onderweg, terwijl bij de OV-optie er vaste plekken zijn waar de WEpod stopt.”

Tom van Gurp

De WEpod:

wepod wageningen 6

Lees ook: WEpod maakt eerste rit voor zelfrijdende auto op openbare weg

[mcembed]Schrijf je in voor de SDC360-nieuwsbrief[/mcembed]

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, het vakblad over autonoom vervoer en vaste redacteur van Nieuwsblad Transport.

1 reactie op “Minister wil internationaal beleid autonoom rijden na rit WEpod”

Duco Douwstra|03.02.16|10:02

Het lijkt mij toch dat de leverancier/fabrikant een collectieve aansprakelijkheid verzekering af moet sluiten. De eigenaar of gebruiker heeft toch geen invloed op het rijgedrag van het voertuig. Ik begrijp daarom de discussie niet over de aansprakelijkheid bij schade. De collectieve aansprakelijk verzekering moet gewoon bij de prijs van het voertuig zijn inbegrepen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.