Duits consortium onderzoekt autonoom rijden in stedelijk verkeer
Vijftien Duitse bedrijven gaan met elkaar onderzoek doen naar de werking van zelfrijdende functies in auto’s in steden. Onder meer Daimler, Audi, Bosch en Continental hebben zich bij het consortium @CITY aangesloten. Samen met de andere partners willen zij technologieën ontwikkelen die leiden tot meer veiligheid, gemak en een betere benutting van de bestaande infrastructuur.
In autonome voertuigen wordt een belangrijke oplossing gezien om de verkeersdruk in steden te verminderen en zo de mobiliteit te verbeteren. Maar verkeer in steden vormt ook een ingewikkeld geheel, en dus een grote uitdaging voor partijen die zich bezighouden met het ontwikkelen van zelfrijdende technologie. Het wegennet is in steden complexer dan daarbuiten, het is er drukker en er zijn ook veel meer verschillende verkeersdeelnemers.
Stukje van de puzzel
Dat autonoom vervoer niet zonder samenwerkingen tussen marktpartijen tot stand gaat komen, is in diezelfde markt een geaccepteerd idee. De samenwerking tussen vijftien partijen binnen @CITY is dan ook niet uniek, want het wemelt in deze sector van de consortia, partnerschappen en samenwerkingsverbanden. Audi, Bosch, Daimler, Continental en de andere aangesloten bedrijven willen vervoer met zelfrijdende voertuigen in steden makkelijk, veilig en efficiënt maken. Omdat ze elk hun eigen stukje van die puzzel denken te hebben, zoeken ze nu de samenwerking.
De samenwerking zelf wordt @CITY genoemd en ging eind vorig jaar al van start. Onlangs werd er ook begonnen met @CITY-AF, het project waarmee de bevindingen van @CITY moeten worden omgezet in concrete functies waarmee voertuigen deels zelfrijdend worden. Een subsidie van ongeveer 20 miljoen euro moet de bedrijven daarbij op weg helpen.
Fortune noemt zelfrijdende voertuigen een beloftevolle markt van 7000 miljard USD tegen het jaar 2050. Er zit daardoor natuurlijk veel push achter. Vraag is: en daarmee tevens een overmaat aan ‘wishful engineering’? Mocht het de komende jaren zichzelf onvoldoende bewijzen, dan kunnen misschien wel miljarden aan investeringen worden afgeschreven. UBER is er zo eentje.