Noord-Holland, Arcdis, TNO

Effecten zelfrijdend vervoer nog erg onzeker

De komst van zelfrijdende voertuigen brengt vooral een hoop onzekerheden met zich mee. Mochten alle auto’s volledig zelfrijdend worden, dan zal de drukte op de wegen in Noord-Holland toenemen. Dat concluderen TNO en Arcadis in een onderzoek dat zij uitvoerden in opdracht van de provincie Noord-Holland en de vervoerregio Amsterdam.

De resultaten van het onderzoek worden aangewend voor de koers Smart Mobility van de provincie Noord-Holland en in het Programma Smart Mobility van de Amsterdamse metropoolregio (MRA). Volgens TNO leidt het geen twijfel dat zelfrijdende voertuigen er komen. Maar er zijn nog een hoop vragen: wanneer volgt die introductie en wat betekent dat voor de wegen, de verkeersveiligheid, de bereikbaarheid en de leefbaarheid in de provincie? Ook moet nog duidelijk worden welke gevolgen dit allemaal zal hebben voor het openbaar vervoer.

Mate van automatisering

Arcadis en TNO hebben verschillende scenario’s uitgewerkt voor de effecten van zelfrijdende voertuigen op stedelijke en minder verstedelijkte gebieden in Noord-Holland. Het gaat om extreme scenario’s, zodat er meer bekend wordt over de maximale impact. Per scenario ontwikkelen autobezit en autodelen zich op verschillende manieren. Ook de mate van automatisering van de voertuigen is telkens anders. Bij volledig zelfrijdende voertuigen is er geen chauffeur, rijervaring of rijbewijs meer nodig, waardoor meer mensen van deze voertuigen gebruik zouden kunnen maken en het dus drukker kan worden op de Noord-Hollandse wegen, aldus TNO. De effecten zijn echter nog met grote onzekerheid omgeven.

Bereid tot voertuig delen

TNO-onderzoeker Isabel Wilmink: “Samen met Arcadis hebben we de gevolgen verkend van de komst van zelfrijdende voertuigen in de provincie Noord-Holland. Daartoe schetsten we een aantal extreme toekomstscenario’s, van gedeeltelijk geautomatiseerd tot volledig geautomatiseerd. Bovendien onderzochten we in hoeverre mensen bereid zijn een voertuig te delen, ook tijdens de rit. Vervolgens bouwden we een model, waarmee we snel en in grote lijnen het effect van zelfrijdende voertuigen op de mobiliteit konden doorrekenen”, vervolgt Wilmink. “Op welke manier gaan mensen reizen, hoeveel kilometers maken ze meer of minder, hoeveel vertraging levert dat mogelijk op, enzovoorts.”

Onderwerpen: , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer.

3 reacties op “Effecten zelfrijdend vervoer nog erg onzeker”

Stef Bouwhuis|25.07.18|12:13

Omdat elektrische voertuigen steeds goedkoper zullen worden, weinig onderhoud vergen en op termijn daardoor per kilometer goedkoper worden, is het verbieden van ‘eigen voertuigen’ voor ‘alle’ vervoer in bepaalde gebieden de enige oplossing om ‘overbevolking door voertuigen’ te voorkomen. Alleen zelfrijdende shuttles mogen daar dan nog rijden.

Ralph Panhuyzen|25.07.18|17:13

Singularity Hub beweert dat AVs zelfs kunnen leiden tot meer autobezit. Dat zit zo. Elektrische voertuigen zullen steeds goedkoper worden, in aanschaf en zeker in gebruik. Tweedens, omdat AVs zoveel meer zullen betekenen voor gebruikers, zal de drang tot personaliseren groter worden. Drie: in landelijke gebieden is een AV niet snel voorhanden. Als mensen een AV niet (willen) delen, zorg er dan voor dat de AV fysiek beter in staat is de infrastructuur beter te benutten…

Ralph Panhuyzen|25.07.18|17:49

M.a.w. maak ‘m kleiner, vooral smaller. Een ruim 2,3 ton wegende Chrysler Pacifica Hybrid met een EV bereik van nog geen 50 km, en waarvan Waymo er nota bene 62.000 van heeft besteld, is natuurlijk volslagen achterhaald. Weegt gauw zo’n 28 keer zoveel als de bestuurder, en met z’n ruim 2 meter van L tot R ruim breder dan de bestuurder lang is. Ga jij op je zij liggend naar je werk?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.