Parkshuttle, Rivium

Zelfrijdende shuttle draagt bij aan energietransitie in Rotterdam

In de energietransitie die Rotterdam tot 2050 door wil maken, is een rol weggelegd voor zelfrijdende shuttlediensten. Deze diensten worden komende jaren een relevant onderdeel van het openbaar vervoer (OV). Het OV wordt bovendien nog belangrijker voor Rotterdammers en bezoekers van de stad: zij gebruiken het in 2050 voor bijna de helft van hun verplaatsingen. Dat staat in het rapport ‘Nieuwe energie voor Rotterdam’ van onderzoeksinstituut DRIFT.

In 2050 kan elke bezoeker en bewoner zich schoon verplaatsen in Rotterdam, schetsen de onderzoekers. Zo goed als elke auto, scooter, bestelwagen en bus is elektrisch. En de elektriciteit zal voor het overgrote deel komen uit hernieuwbare bronnen. Veel Rotterdammers hebben hun auto’s weggedaan of laten hem in ieder geval vaker staan. Immers: een eigen auto bezitten is relatief duur dan en er zijn veel goede alternatieven.

Bijvoorbeeld (elektrische) fietsen, deelfietsen en deelauto’s. Maar ook het OV. De onderzoekers voorzien dat dit in 2050 is aangevuld met tal van nieuwe diensten. “Vervoerders bieden flexibele diensten aan op afroep, van buurtbusjes tot taxiritten, tot vervoer over water en diensten als ‘ride sharing’, evenals IT-gedreven diensten, zelfrijdend vervoer en andere diensten op maat”, schrijven ze. De onderzoekers verwachten bovendien dat Rotterdammers en bezoekers van de stad 40 tot 45 procent van hun verplaatsingen afleggen met het OV in 2050. Nu al rijden er autonome voertuigen op het Rivium in Capelle aan den IJssel.

Aantrekkelijk onderdeel

Flexibele diensten als zelfrijdende shuttles zijn een aantrekkelijk onderdeel van het OV, stellen de onderzoekers. Zo is makkelijker in te spelen op de vraag van reizigers, verwachten ze. Ook is er geen, of in ieder geval veel minder speciale infrastructuur nodig. Dit moet moet volgens hen nog wel goed onderzocht worden.

De komst van zelfrijdende voertuigen – en bijvoorbeeld ook van deelauto’s – heeft volgens het rapport de nodige gevolgen voor de inrichting in de stad. Zo zijn er veel minder parkeerplekken en rijbanen nodig. Een deel van die ruimte heeft een andere invulling gekregen, bijvoorbeeld voor groen, wandelaars of fietsers.

Innovatiefonds

Wil de zelfrijdende auto voet aan de grond krijgen, dan zou het stadsbestuur komende vijf jaar ruimte moeten geven aan experimenten, schrijven de onderzoekers. Ze denken aan innovatieprogramma’s en pilots. Geld hiervoor zou kunnen komen uit een speciaal innovatiefonds.

Voor het rapport organiseerden de onderzoekers bijeenkomsten in de stad met experts, gemeenteambtenaren, belanghebbende partijen, lokale initiatiefnemers en inwoners. In deze thematische bijeenkomsten is gezamenlijk nagedacht over een emissievrij toekomstbeeld voor de stad en het pad ernaartoe. In het rapport hebben de onderzoekers ook aandacht voor de veranderingen op het gebied van wonen en consumeren.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is vaste redacteur van Verkeersnet.nl. Regelmatig schrijft hij ook voor Zelfrijdendvervoer.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.