Zelfrijdende auto kan meer drukte in binnensteden veroorzaken
De zelfrijdende auto wordt algemeen gezien als een deel van de oplossing voor verkeersdrukte in steden. Nieuw onderzoek wijst echter uit dat autonome voertuigen juist bij kunnen dragen aan deze verkeersopstoppingen.
Het gaat om een rapport van het World Economic Forum en de Boston Consulting Group. Met simulaties onderzochten zij hoe de doorstroming van het verkeer in Boston zou worden beïnvloed door steeds meer autonome voertuigen in dat verkeer. De onderzoekers stellen dat deze ontwikkeling het verkeer in de binnenstad met 5,5 procent zou doen toenemen.
Alleen in het stadscentrum drukker
Hoe dat kan? De verwachting is dat door de komst van zelfrijdende voertuigen het aantal voertuig in zijn totaliteit zal afnemen. Maar de onderzoekers denken ook dat in steden steeds meer mensen die nu nog met het openbaar vervoer reizen, straks voor hun individuele vervoersmiddel zullen kiezen. En daarmee neemt de verkeersdrukte in stadscentra dus wel degelijk toe.
Het goede nieuws is dat dit alleen voor het centrum geldt. Omringende gebieden en buitenwijken laten juist zien dat de hoeveelheid voertuigen in het verkeer afneemt, en daarmee ook de verkeersdrukte. Bovendien kan een stad als Boston straks met bijna de helft minder voertuigen toe. En de drukte op de weg kan alsnog worden besteden door van die parkeerplaatsen locaties te maken waar mensen in en uit goedkoop en gedeeld autonoom vervoer stappen.
Leuk tendentieus onderzoek, zeker de stelling dat reizigers voor hun individuele vervoersmiddel zullen kiezen.
Daar is niet goed over nagedacht, juist zelfrijdende auto’s zijn bijzonder geschikt als OV. De trend laat nu al zien dat het gebruik en niet het bezit van een auto belangrijk is. Het aantal verplaatsingen zal misschien toenemen maar zal ruimschoots gecompenseerd worden door een veel hogere efficiëntie en het vervallen van het parkeerprobleem.
Als autonome OV-shuttles meer passagiers per eenheid vervoeren en passagiers (pakjes met pootjes) op advies onderweg flexibel overstappen, dan bereik je een goede optimalisatie. Als de toegang tot elk specifiek vervoersgebied gereguleerd wordt op basis van de vraag en de maximale wegbezetting, waarbij ook rekening gehouden moet worden met de toegelaten goederen shuttles, dan bereik je een optimum. Particuliere voertuigen zijn in dit plan dan niet meer toegelaten.
Op zich voor de hand liggende conclusie, dat had iedereen kunnen bedenken.
Maar we kunnen dan de rails asfalteren en de stations opheffen mooie vierbaans wegen in het hartje centrum van elke stad, te veel auto probleem gelijk opgelost. Waarom zou je nog met de trein gaan als je een individuele rit kan boeken. En voor de internationale verbindingen maak je gewoon een aantal grote stations in de middle of nowhere.