Zelfrijdende Ford

Onzekerheden autonoom vervoer vragen om onderzoek

Net als autonome mobiliteit zelf staat het onderzoek naar dit thema nog in de kinderschoenen. Om de impact van al die nieuwe ontwikkelingen goed te kunnen inschatten, is er dan ook volop onderzoek nodig naar sociale, economische en milieutechnische gevolgen. Dat blijkt uit literatuuronderzoek door Trinity College Dublin, onderdeel van de universiteit van Dublin.

Het wetenschappelijk literatuuronderzoek maakt onderdeel uit van een bredere studie naar de impact en gevolgen van zelfrijdende voertuigen en autonoom vervoer. Dat daar de komende jaren steeds meer sprake van zal zijn, staat wel vast. Maar de ontwikkelingen die nu plaatsvinden, brengen ook allerlei onzekerheden met zich mee. Het gaat om grote veranderingen die van invloed zullen zijn op economie, milieu en maatschappij.

Sociale gevolgen

Om goed in kaart te brengen wat de toekomst kan brengen, is er nog heel veel onderzoek nodig, zo luidt de conclusie van het literatuuronderzoek. Zo zijn er nog maar weinig empirische studies verricht naar de potentiële sociale gevolgen van zelfrijdende voertuigen. Zulk onderzoek zou zich onder meer moeten richten op de toegang tot mobiliteitsdiensten in steden, maar ook op de relatie met werkgelegenheid en sociale voorzieningen.

Ethische aspecten

Andere onderwerpen die om nadere verkenning vragen zijn bijvoorbeeld de mogelijke veranderingen in reisgedrag en datamanagement in relatie tot een goede omgang met de privacy van klanten. Maar ook de ethische aspecten moeten worden onderzocht, bijvoorbeeld door te kijken naar het toekennen van autonomie aan kunstmatig intelligente systemen in gevallen waarin de veiligheid een rol speelt. Het literatuuronderzoek kan hier worden geraadpleegd.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer.

1 reactie op “Onzekerheden autonoom vervoer vragen om onderzoek”

Onno Jongedijk|27.06.18|13:12

Ik ben het eens met de stelling dat er nog te weinig wordt gekeken naar de potentiële sociale gevolgen. Zelfrijdende vervoer is uitstekend geschikt in steden en stedelijke omgevingen, maar men vergeet altijd het platteland, wat buiten de stad den Haag nog altijd aanwezig is in Nederland. Men beseft dat niet vaak, maar dunbevolkte gebieden zijn, bijna per definitie, niet geschikt voor de zelfrijdende diensten die aangeboden gaan worden. Openbaar vervoer = 2x of 3x zo lange reistijd. Hallelujah!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.