Ricardo Nederland werkt aan functionele veiligheid van zelfrijdende voertuigen

Diverse bedrijven werken momenteel aan het standaardiseren van veiligheidschecks voor zelfrijdende auto’s. Een belangrijke partij daarin is Ricardo Nederland. Zo was het bedrijf onder meer betrokken bij een recente grootschalige platooning-test met trucks, in samenwerking met Daf, TNO en NXP. Jan Scheepers is Business Development Manager bij Ricardo en legt uit hoe dit standaardisatieproces in zijn werk gaat.

Ricardo Nederland, onderdeel van de wereldwijd opererende Consultancy Ricardo plc, is een ingenieurs- en adviesbureau voor onder meer de trein-, tram- en metro- en infrastructuursector. In de rail sector is Ricardo al decennia actief met adviseren van klanten over verbeteren van prestaties, reduceren van kosten en het verhogen van veiligheid. . Nu werkt zij ook voor zelfrijdende voertuigen aan de ontwikkeling van veiligheidsprocedures en daarbij behorende normeringen.

Kader voor zelfrijdende voertuigen

“Veiligheidsnormeringen zijn er nog niet voor autonome voertuigen. Daar werken wij nu aan, in samenwerking met Europese overheden en de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW, red.). Ricardo heeft veel expertise en know-how van functionele veiligheidsstandaarden voor rail. Gecombineerd met de automotive-kennis van ons moederbedrijf zijn wij in staat een kader te scheppen voor zelfrijdende voertuigen”, legt Scheepers uit.

In het verleden deed het bedrijf de veiligheidstoetsing en –keuring voor de Phileas-bus in Eindhoven. Op dit moment werkt Ricardo Nederland mee aan de WEpodis in Wageningen, die later dit jaar autonoom moet gaan pendelen tussen treinstation Ede-Wageningen en de universiteit van Wageningen. Ook in het buitenland heeft het bedrijf de complete veiligheidsbewijsvoering beoordeeld bij een project in Abu Dhabi. Verder is het betrokken bij de implementatie van zelfrijdende voertuigen op vliegveld Zaventem, bij Brussel.

Pods

“We richten onze activiteiten niet zozeer op ‘reguliere’ voertuigen, zoals de Tesla en de Mercedes, maar meer op de zogeheten ‘pods’, zoals in Wageningen en de ULTra PRT (Personal Rapid Transit) op London Heathrow Airport. We beperken ons zeker niet alleen tot projecten op afgesloten rijbanen. Ook de functionele veiligheid van zelfrijdende voertuigen op de openbare weg kunnen wij toetsen en beoordelen.”

Scheepers is ervan overtuigd dat voor zelfrijdende voertuigen een mooie toekomst is weggelegd. “De toepassingen voor dit soort mobiliteit zijn eindeloos. Zelfrijdende objecten zijn namelijk op allerlei plekken inzetbaar. Niet alleen als vervanger van ‘reguliere’ auto’s, maar ook op bijvoorbeeld pretparken of industrieterreinen.”

Domino’s pizza

Ook maakte pizzaketen Domino’s onlangs bekend (link) dat het in de toekomst met onbemande, zelfrijdende karretjes gerechten wil gaan bezorgen. In Australië zijn al testen uitgevoerd met dit soort maaltijdbezorging en ook voor Nederland zijn plannen om deze methode toe te passen.

Soortgelijke initiatieven steken in de toekomst ook elders de kop op, denkt Scheepers. Bijvoorbeeld bij warenhuisketens, die het in hun magazijn kunnen inzetten of kunnen gebruiken voor levering van producten, die klanten online hebben besteld.

Autonoom

Dat zelfrijdende voertuigen daadwerkelijk honderd procent autonoom gaan deelnemen aan het verkeer op de openbare weg, duurt nog wel even verwacht hij. “In het verkeer heb je niet voor elke situatie een regel. Vaak moet je je verstand gebruiken en het is een lastige opgave om auto’s gezond verstand te geven. De sector is nog lang niet klaar met het ontwikkelen van autonoom rijden. Maar uiteindelijk verwacht ik wel dat volledig zelfrijdende voertuigen in de showroom komen te staan.”

Tom van Gurp

Onderwerpen: ,

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, het vakblad over autonoom vervoer en vaste redacteur van Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.