Velodyne, Dieter Gabriel

Velodyne presenteert twee nieuwe lidarsystemen

De Amerikaanse lidarfabrikant Velodyne heeft drie nieuwe systemen gepresenteerd. De nieuwste lidar heeft 42 verschillende laserkanalen, die 360 graden scannen tot 200 meter afstand. Daarnaast heeft het uitgebreide objectdetectie-mogelijkheden. “Op alle punten zijn er verbeteringen”, vertelt Dieter Gabriel (foto) van het bedrijf over de UltraPuck. Onder andere mappingspecialist TomTom maakt al gebruik van dit nieuwste systeem op de speciale scanvoertuigen.

Begin 2018 komt het nieuwe systeem pas officieel op de markt. Vakblad Zelfrijdend Vervoer kreeg alvast een kleine presentatie. Een andere nieuwe lidar is de blackbox. “Hierbij beweegt niets. Toch is ook het bereik van dit nieuwe apparaat 200 meter. Deze heeft 48 kanalen en is gemaakt voor geavanceerd gebruik in volledig autonome projecten”, vertelt Gabriel. Volgens hem is het uitermate geschikt voor het testen van level 5-projecten.

Shuttle

Na de nieuwe lidarsystemen laat hij ons een shuttle zien. Eén die een beetje lijkt op de shuttle die sinds kort op de TUDelft rijdt, met een wezenlijk verschil. “Deze shuttle rijdt volledig autonoom. Het is ook geen prototype. Er wordt al echt mee gereden. Er is geen stuur of aansturing aanwezig.” Het enige dat volgens hem nodig is, is een route.

Navya, een andere grote klant van de lidarfabrikant, heeft de shuttle ontworpen. De sensoren op de machine zijn van Velodyne. “We hebben onze support gegeven bij het ontwerp en de uitvoering. Inmiddels zijn al zo’n 45 voertuigen wereldwijd verkocht. Ze gaan binnenkort volledig autonoom rijden in een grote Europese stad. Het is wat anders dan op gesloten industriegebieden mensen vervoeren”, zegt hij.

Lidar, Velodyne, IAA

Auteur: Thom Mandos

Autoliefhebber Thom Mandos duikt voor Zelfrijdend Vervoer in de wereld van het autonome vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.