Topman Audi: Zelfrijdende auto kan kwaliteit van leven verbeteren

De CEO van Audi Rupert Stadler sprak tijdens een congres van de VN over de wijze waarop kunstmatige intelligentie optimaal kan worden benut. Hij wees erop dat geautomatiseerd rijden een kans is om de kwaliteit van leven aanzienlijk te verbeteren. De topman benadrukte echter dat naast technische issues ook ethische vragen over het gebruik van de nieuwe technologie moeten worden beantwoord. Bijvoorbeeld wat betreft de beslissingen die een zelfrijdende auto moet nemen als een aanrijding onvermijdelijk is.

Het congres van de Verenigde Naties droeg de titel ‘AI for Good Global Summit’ en werd gehouden in Genève. Tijdens de driedaagse top gingen toonaangevende internationale experts voor het eerst met elkaar in gesprek over het potentieel van kunstmatige intelligentie.

Onmisbaar voor zelfrijdende auto’s

“We moeten een maatschappelijke discussie op gang brengen over het enorme potentieel van semi-autonoom en volledig autonoom rijden, waarbij de ethische en wettelijke vraagstukken worden besproken”, verklaarde Stadler in zijn speech. Kunstmatige intelligentie is volgens experts uit de wetenschap en industrie onmisbaar om semi-autonoom en volledig autonoom autorijden mogelijk te maken. Daarmee kan een voertuig de omgeving in kaart brengen en op basis daarvan zelfstandig beslissingen nemen.

“Maar wie is er verantwoordelijk in geval van een aanrijding? En hoe dient een zelfrijdende auto te werk te gaan in een situatie waarin een aanrijding onvermijdelijk is? Stadler: “We nemen de zorgen van mensen serieus en gaan de uitdagingen aan die daarmee gepaard gaan.”

Netwerk

In de afgelopen twee jaar heeft de voertuigfabrikant een interdisciplinair netwerk opgebouwd, met onder andere internationaal bekende experts op het gebied van kunstmatige intelligentie. Die buigen zich over de sociale effecten van kunstmatige intelligentie aan boord van auto’s. Filosofen, psychologen, juristen, computerwetenschappers en startup-ondernemers namen deel aan de eerste bijeenkomsten.

Tijdens een workshop over de ethische en juridische vraagstukken van autonoom rijden gingen de experts van Audi onder meer in gesprek met afgevaardigenden van het MIT Media Lab van het Massachusetts Institute of Technology en de universiteiten van Oxford en South Carolina. “De auto-industrie kan de ethische en juridische vraagstukken op het gebied van semi-autonoom en volledig autonoom rijden niet alleen oplossen”, aldus Stadler. “Wetenschappers, politici en specialisten uit het bedrijfsleven en de samenleving moeten hiervoor samenwerken.”

Samenwerking

In het kader van dit project wordt ook gestreefd naar een perfecte samenwerking tussen mens en machine, zo benadrukte de Audi-topman. Dat zou in een zogenoemde smart factory kunnen leiden tot een modulaire assemblage, waarvoor geen assemblagelijn meer nodig is. “We moeten vooral zeker stellen dat kunstmatige intelligentie wordt toegepast op een manier die ten goede komt aan de samenleving. We bepalen met z’n allen hoe kunstmatige intelligentie ons leven gaat veranderen en hoe we het potentieel van die nieuwe technologieën gaan benutten.”

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, het vakblad over autonoom vervoer en vaste redacteur van vakblad TankPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.