TomTom, Antoin Saucier

Topman TomTom: Voor een volledig autonome auto moeten we oplossingen combineren

Niemand heeft de echte oplossing voor een volledig autonome auto. Hiervoor moeten meerdere ideeën worden gecombineerd. Dat zegt Antoine Saucier, Managing Director Automotive van TomTom. Het bedrijf werkt hard aan de toekomst en is op dit moment bezig om maps om te zetten in speciale HD-maps voor autonoom vervoer. Zelfrijdend Vervoer sprak met hem over de toekomst van het bedrijf en over de auto van de toekomst. Lees ons eerste deel van het tweeluik met de topman hieronder.

Samen met autoproducenten wordt gekeken hoe de volgende generation auto’s eruit moeten komen te zien. Het bedrijf is zelf ook hard bezig met de toekomst. “We zijn bezig om maps om te zetten in speciale HD-maps om ze compatibel te maken voor autonoom vervoer. Dat betekent vooral dat de kaarten gedetailleerder moeten zijn, veel gedetailleerder.” Volgens Saucier moeten alle wegen vastgelegd worden in 3D. Daarnaast is volgens hem nog een grote verandering nodig: “Het lokaliseren van de locatie op de kaart moet veranderen. GPS is niet meer genoeg; hiervoor moeten nieuwe technieken worden gebruikt.”

Volgens de topman zijn voor de toekomst van navigatie en het mappen lidars nodig. “Op het gebied van de lidar-systemen werken we samen met Velodyne. Al onze nieuwe mapmaking auto’s zijn uitgerust met de allernieuwste lidar-technologie.” Daarnaast wordt ook gebruik gemaakt van radar en camera’s. Al die technieken samen moeten zorgen voor hoge kwaliteit 2D- en 3D-beelden en uiteraard kaarten.

Eerste modellen

“Iedereen zegt momenteel: mijn oplossing wordt de toekomst, wij gaan het maken.” De realiteit ziet er volgens hem toch wel anders uit. “Het is veel meer een combinatie van verschillende bedrijven die de auto’s van de toekomst gaan ontwikkelen. De techniek is een stuk geavanceerder dan bij oudere modellen auto’s.” De meeste fabrikanten die richting een zelfrijdend model willen, starten volgens hem daarom dan ook met het upgraden van bestaande wagens.

Veel huidige testmodellen hebben volgens Saucier veel sensoren en een grote computer in de kofferbak. De Audi democars en Toyota testmodellen zijn hier het voorbeeld van. “Het zijn bestaande auto’s vol met sensoren, lidars en camera’s. Het werkt en dat is voor ons belangrijk nu, want we komen er zo achter dat er vraag is naar maps en mapping, wel van een ander niveau: heel gedetailleerd met sensoren en precieze lokalisatie.”

Momenteel vinden tests van autonome voertuigen vooral plaats op gesloten aangewezen plekken zoals de snelweg. “Kijk naar Volvo bijvoorbeeld met hun Drive Me-programma. Ze gebruiken stukken snelweg, wegen met een afscheiding voor de twee kanten die je op kunt. Om te testen pakken ze langgerekte vaste wegen. Dat is het begin, level 3 autonoom. In een gecontroleerde omgeving, maar ook weer niet helemaal”, zegt hij.

Level 5-autonoom

Wanneer de echte Level 5-autonome auto’s (echt volledig autonoom rijden) de wegen gaan veroveren is volgens Saucier moeilijk te voorspellen. In het Symbioz-project van Renault dat onlangs werd gepresenteerd, wordt de HD-map technologie van TomTom al gebruikt. Verder waren er veel verschillende nieuwe designs op de autobeurs IAA te zien. “Sommige concepten zien er heel futuristisch uit, echt een marketing ding. Sommige concepten zijn veel verder, dichtbij het moment waarop ze gelanceerd kunnen worden. Het Symbioz idee waarbij de auto een verlengstuk van je huis is, vind ik zelf heel interessant en vooruitstrevend. Er zitten punten in die zeker kunnen gaan gebeuren bij de volgende generaties van de Renault auto’s”, zegt hij.

Het bedrijf ondersteunt Renault bij de ontwikkeling van een autonome auto. Toch is de ontwikkeling zeker niet alleen afhankelijk van TomTom. “Het mappen voor autonoom vervoer gebeurt en de lokalisatietool is er ook, de rest is in werking gezet en wordt volop ontwikkeld.” Hij noemt de sensoren en het veiligheidsconcept om het autonome vervoer heen, aan alles wordt volgens hem gewerkt. “Ik denk dat je voor 2020 delen van die nieuwe technologieën gaat zien op grotere schaal.”

Toekomst TomTom

Voor buitenstaanders lijkt het volgens de topman misschien alsof het straks klaar is met navigatie, door alle zelfrijdende auto’s. De opvatting; de wereld mappen en klaar, gaat volgens hem niet op. “Er zijn twee kanten, aan de ene kant zijn er de stedelijke gebieden, die zijn moeilijker te mappen omdat ze vaak veranderen. Ook de techniek die gebruikt wordt om de kaarten te maken moet goed bestand zijn tegen alle variabele en bewegende objecten”, dat kost volgens hem ook veel tijd. Er is daarom ook gestart met snelwegen.

Het ingewikkelde is dat kaarten iedere dag veranderen. “Wanneer je autonoom rijden gaat lanceren, moet je ervoor zorgen dat de updates goed worden gecommuniceerd als huidige situatie, bijna tegen real-time aan.” Wat de auto ziet met alle systemen, moet tegenover wat op de map wordt aangegeven gehouden worden. Het moet geïdentificeerd worden. “Vliegt er een vogeltje over, of is er ergens echt iets aan de hand? Dat moet dan met een cloud worden gecommuniceerd, gemonitord en die verandering moet dan naar alle systemen en auto’s worden doorgestuurd.” Een grote verandering volgens Saucier waarbij er nog veel te verrichten is aan de technische kant.

In het tweede gedeelte van dit interview hebben we het onder andere over de acceptatie van het autonoom rijden, de nieuwe interfaces die nodig zijn en het gebruik van autonoom vervoer door ouderen. Houd de site dus in de gaten voor deel 2. 

Lees ook: Topman TomTom: mensen moeten stap voor stap kennismaken met autonoom rijden

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van Zelfrijdend Vervoer ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Thom Mandos

Autoliefhebber Thom Mandos duikt voor Zelfrijdend Vervoer in de wereld van het autonome vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.