‘Zelfrijdend kan leren van de smartphone’
Om van de zelfrijdende auto een succes te kunnen maken, moet eerst het format van de auto zelf op de schop door de voertuigen slanker en lichter te maken. Dat betoogt Ralph Panhuyzen van new-iSetta.com, waarmee hij onder meer op basis van zijn ruime ervaring in de logistieke sector zo’n slank en licht voertuig ontwikkelde. In deze column voor Zelfrijdend Vervoer zet Panhuyzen zijn zienswijze uiteen.
Met de komst van zelfrijdende, elektrische voertuigen bestaat het vooruitzicht van persoonlijke mobiliteit die qua impact (disruptie) in de richting kan komen van wat de smartphone en mobiel internet voor persoonlijke communicatie betekenden. Dan moeten we wel van het huidige format van de auto afstappen. Technologie tendeert áltijd gevolgen te hebben voor productformat. Neem de smartphone; die weegt niks en is slank genoeg om in de binnenzak mee te kunnen. Afstappen van het huidige format is iets waar gevestigde automakers moeite mee hebben, vooral omdat ze zelfrijdend zien als een ‘luxury’ feature op hun duurdere, en daarmee grotere auto’s. En juist die hebben een ingebakken handicap.
Object-detectie makkelijker
Voor een kleinere footprint zijn drie belangrijke argumenten aan te voeren die zelfrijdend dichterbij kunnen brengen. Eén: hoe kleiner het ruimtebeslag van een voertuig op de openbare weg, des te meer ruimte is er om andere weggebruikers te ontwijken. Twee: object-detectie door de zelfrijdende technologie aan boord is verhoudingsgewijs makkelijker. Drie: hoe kleiner de auto, des te beter het gevoel dat de (nu nog) bestuurder heeft voor de omtrek van het voertuig en hoe groter zijn/haar betrokkenheid bij het wegverkeer. Er is al op gewezen dat SUV’s de bestuurder isoleren van het verkeer. UBER gebruikt bijvoorbeeld de zelfrijdende Volvo XC-90. Met één ervan heeft het al een dodelijk ongeval veroorzaakt.
Een slanke automobiel maakt het ook mogelijk om bestaande infrastructuur beter te benutten. Niet in de vorm van dicht achter elkaar rijden op de snelweg (je reinste flauwekul), maar in de vorm van zogeheten split-lane use. Oftewel auto’s die in baksteen-configuratie rijbanen in de breedte beter benutten, iets waar zelfrijdende technologie aanzienlijk minder moeite mee zal hebben. Op termijn kunnen we er voor kiezen rijbanen te versmallen. Ga maar na: bijna alle auto’s, inclusief de kleinere, zijn inmiddels even breed als de bestuurder lang is. Dat is natuurlijk een malle gang van zaken: lopen zeuren dat je in de file vastzit terwijl je als vaak de enig inzittende van de auto in wezen overdwars over de rijbaan gedrapeerd ligt.
Het kan anders
‘Slank en lichtgewicht’ is eveneens beter voor elektrisch rijden. Je hebt minder batterijen nodig voor een redelijke actieradius. De Tesla Model S weegt ruim 2,3 ton en draagt een battery pack van 500 kilogram permanent met zich mee, ruim zes keer zoveel als het gewicht van de vaak enige inzittende, de bestuurder. De Model S zal in zijn geheel zelfs tegen de dertig keer zoveel wegen. Niet alleen qua energieconsumptie een achterhaalde zaak, maar ook uit milieu-oogpunt aanvechtbaar, aangezien de meeste elektriciteit nog altijd conventioneel wordt opgewekt. Het kan anders. De Technische Universiteit München kwam een paar jaar geleden al met een nog geen 600 kg wegende tweezits EV.
Hieronder ziet u een afbeelding van een semi-driewieler. De veiligheid voor de drie inzittenden is niet alleen uitstekend, maar ook het comfort, het rijplezier en het perifere zicht. Degene achter het stuur kan er bijvoorbeeld voor kiezen om ‘m ouderwets zelf te besturen. Last but not least, het voertuig leent zich om onder een vleugel-rotors combinatie te hangen, om er door de lucht mee te kunnen – iets waar Airbus eveneens op zinspeelt. Voor zowel de automotive-zijde als het vliegaspect heb ik al bevestiging ontvangen van experts.
Auteur: Ralph Panhuyzen.
Ralph snapt het!
Goede visie.
Voertuig is in wezen een grote helm met vizier rondom. Hier is een plaatje met de gunstige effecten.
https://1.bp.blogspot.com/-NA1qCMtDZjg/W1CHaJ0hDkI/AAAAAAAAJJk/tHUmWePCpl0cNO0N_R2e0c1aBj68xPktACLcBGAs/s1600/self-driving%2B%25282%2529.jpg
Er is een reden waarom Google (Waymo) met een bol, zelfrijdend tweezits autootje begon te experimenteren.
Het puike rondomzicht voor degeen achter het stuur complementeert de on-board autonomous technology die waarschijnlijk zowel simpeler als effectiever kan:
https://1.bp.blogspot.com/-xje3KCNYd5I/W2catD7zTPI/AAAAAAAAJZE/8pUh5hZSSYsNxg-wGFrbg2JkHTfVqRDmACLcBGAs/s900/2%2Blidar%2Betc.%2B%25283%2529.jpg