Europarlementariër Wim van de Camp (CDA)

‘EU moet vaart zetten achter regelgeving voor autonoom vervoer’

Europa moet snel met regelgeving komen voor autonoom vervoer om te kunnen concurreren met bedrijven in China en de VS. Dat zei Europarlementariër Wim van de Camp (CDA) woensdagochtend bij de presentatie van zijn rapport in de Transportcommissie van het Europees Parlement. Het is volgens hem van groot belang dat de EU het voortouw houdt in het ontwikkelen van de goede mix van investeringen en wetgeving die de veranderingen op de weg in goede banen leidt.

“Technologische ontwikkelingen staan op het punt radicale veranderingen in het verkeer en in het transport te maken. Deze veranderingen kunnen het verkeer schoner, veiliger en toegankelijker maken voor bijvoorbeeld ouderen”, stelde Van de Camp bij de presentatie van het rapport.

Europese spelregels

“Steeds geavanceerdere vormen van rijhulpmiddelen worden straks standaard in alle auto’s ingebouwd. Hiermee kunnen we de verkeersveiligheid verbeteren, het overgrote deel van de ongelukken op de weg komt voort uit menselijke fouten”, aldus Van de Camp.

Volgens de Europarlementariër hebben mensen die op auto- of motorvakantie in Europa gaan nu al te maken met verschillende tolstickers, veiligheidseisen en verkeersregels onderweg. “Laten we voorkomen dat een zelfrijdende auto straks ook bij elke landsgrens nieuwe software moet installeren. We hebben er niets aan als alle 28 landen hun eigen korte termijn economische belangen gaan najagen terwijl er veel grotere uitdagingen spelen in de toekomst.”

Hij pleit ervoor dat lidstaten nu alvast Europese spelregels afspreken. “Alleen dan kunnen we concurreren met de bedrijven in China en de VS. Onze autobouwers moeten meedoen in de wedloop voor de industriestandaard van de toekomst.”

Ethische vragen

De technologische ontwikkeling moet volgens de Europarlementariër ook aangepast worden aan de menselijke maat. “Er zijn niet alleen aansprakelijkheidsvragen die opgelost moeten worden, er zijn ook fundamentele ethische vragen over de relatie tussen mens en machine. Mensen moeten altijd in staat blijven de controle terug te nemen van de machine.”

Van de Camp stelt dat dit niet alleen geldt voor zelfrijdende auto’s en vrachtwagens, maar ook voor autonome schepen en metro’s. “Mensen moeten ook van jongs af aan voorbereid worden op de omgang met deze technologie en het zal bijvoorbeeld ook een vast onderdeel moeten worden van de rijexamens voor auto’s en vrachtwagens.”

Lees hier het initiatiefrapport.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van Zelfrijdend Vervoer en adjunct-hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.