Minister: testen met autonomie level 5 gemakkelijker maken

Het moet gemakkelijker worden om testen uit te voeren met volledig zelfrijdende voertuigen, dus met autonomie-niveau 5. Dit zei de Belgische minister Francois Bellot van Mobiliteit, vorige week in Brussel. Hij werkt daarvoor momenteel met collega’s aan een wetgevend kader. Autonomie-niveau 5 betekent dat een auto de hele route zelfrijdend af kan leggen, waarbij een autonoom rijdend systeem de omgeving in de gaten houdt.

Hij zei dit op de Innovation Summit van de Volvo Group, waar politiek en markt met elkaar in debat gingen over innovaties voor transport. Hij benadrukte hier ook het belang van één Europese regelgeving voor zelfrijdende voertuigen, zodat in alle lidstaten hetzelfde wordt omgegaan met dergelijke auto’s en wetgeving passagiers die de grens over willen steken niet hindert.

Verschillende regels per lidstaat

“De toekomst van de zelfrijdende auto kan niet geplaagd worden door netwerkproblemen”, aldus de ambtsman. “Bij aparte wetgeving in de 27 verschillende lidstaten is dit wel het geval.” Momenteel is er slechts een beperkt aantal Europese landen waar zelfrijdende voertuigen op de openbare weg getest mogen worden, waaronder Nederland en België.

Hij presenteerde zich als een voorstander van de komst van autonome voertuigen, maar erkende dat het niet alleen aan politici is om de komst van autonome voertuigen op de weg te accepteren. “Mensen hebben nu een beeld van hoe ze in een auto willen zitten. Dat beeld moet veranderen en daarvoor is een mentale omslag nodig”, stelde Bellot.

Noodzaak wetgeving

De noodzaak voor een goede Europese wetgeving werd tijdens de summit onderschreven door Pirko Konsa van de Estlandse overheid. Sinds maart is het testen van zelfrijdende voertuigen toegestaan op de wegen in Estland, mits er nog een menselijke chauffeur aanwezig is die in geval van nood de controle kan overnemen. “We hebben niet alleen wetgeving nodig op nationaal niveau, maar juist ook EU- en zelfs wereldwijd niveau”, benadrukte Konsa. “Daarvoor zijn meer testen nodig, want op basis van de praktijk kunnen we goede wetten vaststellen.”

Volvo organiseert deze summits omdat de Zweedse voertuigenfabrikant gelooft dat elektrisch, autonoom en connected vervoer de toekomst heeft en het transport van de toekomst flink gaat veranderen. Het Zweedse bedrijf heeft de afgelopen jaren ook al forse stappen gezet op het gebied van elektrisch vervoer, autonoom vervoer connectivity. “Disruptieve technieken komen eraan”, legde Lars Stenqvist van Volvo uit. “Maar de techniek is gemakkelijk; het accepteren van deze disruptieve ontwikkelingen is lastiger.”

Veiligheid

Tijdens deze summit bleek dat de Belgische minister door verschillende Europese politici gesteund werd in zijn pleidooi voor autonomie. “Europa wil 100 miljoen euro investeren in autonoom vervoer”, vertelde Clara de la Torre, die zich binnen de Europese Commissie bezighoudt met onderzoek en innovatie. Wel waarschuwt zij om de wetgeving niet teveel dicht te timmeren. “We moeten voorkomen dat we wetgeving krijgen die onvoorziene ontwikkelingen hindert.”

Verder benadrukte Robert Missen, binnen de Europese Commissie verantwoordelijk voor mobiliteit en transport, dat een goede wetgeving weliswaar belangrijk is, maar dat politici zich niet blind moeten staren op veiligheid. Ook nu al vallen er door verkeersongelukken duizenden doden, vaak door menselijke fouten. Missen: “Zelfs als het aantal verkeersslachtoffers met 15 procent kan verminderen door technologische verbeteringen, zullen wij die ontwikkeling steunen.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is redacteur voor Zelfrijdendvervoer.nl en OVPro, het vakblad over het openbaar vervoer in Nederland en buitenland

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.