Bezorgrobot, Domino's Pizza

Eerste bezorgrobots binnen paar weken de straat op in Nederland

Domino’s Pizza is het eerste bedrijf dat in Nederland het bezorgen met robots uitrolt. Wat toekomstmuziek leek wordt op zeer korte termijn normaal volgens Henry Harris- Burland Marketing VP van Starship Technologies, het bedrijf achter de bezorgrobots. “Het mooie is dat meer dan 99 procent niet op of omkijkt als onze robot voorbij rijdt op de plekken waar we al bezorgen.” Het bedrijf bezorgt bijvoorbeeld al pizza’s in onder andere San Francisco en gaat dit binnen een paar weken ook in Nederland doen. 

Het bedrijf dat oorspronkelijk uit Estland afkomstig is, maakte tot dusver al meer dan 60.000 kilometers met de bezorgrobots. In Nederland is de primeur aan Domino’s. Het pizzabedrijf testte afgelopen tijd in vier verschillende steden met de robots. “In eerste instantie ‘mappen’ we de bezorgomgeving. We begeleiden de robots en brengen zo de omgeving in kaart. De volgende stap is om dit te optimaliseren en vervolgens kunnen we ze ook echt pizza’s gaan laten bezorgen”, aldus Nicky Claeys van Domino’s Pizza Nederland. De eerste pizza’s worden binnen enkele weken bezorgd.

Domino’s pizza

De steden die zich kunnen verheugen op een pizza bezorgd door een robot zijn Gorinchem, Rotterdam, Enschede en Zutphen. “We gaan bezorgen op een kleine schaal, het is echt nog even testen. Ze gaan voorlopig ook slechts bezorgen in een zogenaamde ‘Golden Mile’, een mijl oftewel ongeveer anderhalve kilometer rondom het desbetreffende filiaal”, zegt Claeys. Wanneer de robot de pizza bezorgt krijgt de klant straks een berichtje met code waarmee de pizza uit het apparaat kan worden gehaald. Gedurende de rit kan de besteller zien waar de robot op dat moment is. Qua filialen is volgens Claeys gekozen voor locaties die makkelijk te ‘mappen’, oftewel in te scannen zijn.

“Het gaat om locaties die verkeersluw zijn, zonder moeilijke verkeerssituaties.” Het echte bezorgen start naar verwachting over niet al te lange tijd, binnen een paar weken. Starship Technologies legt momenteel de laatste hand aan een lokale organisatie. De robots gaan voorlopig nog niet zorgen voor een ontslagronde onder het bezorgend personeel. “We komen momenteel zo’n drieduizend bezorgers te kort. Hier blijven we ook nog naar op zoek omdat de robots echt voorlopig nog heel lokaal worden ingezet en de thuisbezorgmarkt nog altijd groeit”, besluit Claeys.

Primeur

Dat Domino’s Pizza in Nederland de primeur heeft op het bezorgen met de robots van dit bedrijf is wel duidelijk. Toch is er volgens Burland van Starship Technologies al meer interesse in de bezorgdiensten. Naast het leveren van eten worden de robots namelijk ingezet voor de bezorging van pakketjes. “We zijn in gesprek met meerdere bedrijven in Nederland. De interesse is groot al kan ik daar verder nog niets concreets over zeggen.” Na de talloze kilometers die al werden afgelegd met de bezorgrobots merkt ook Burland dat steeds meer bedrijven interesse krijgen. “We zijn al actief in meerdere landen op dit moment en blijven groeien. In vijf landen verzorgen we een deel van de dagelijkse bezorging van pakketjes.” Dit wordt onder andere gedaan voor Swiss Post in Bern.

Vooralsnog mikt het bedrijf niet op 100 procent autonome bezorging. “Er zijn stukken waarin een operator het op afstand overneemt. Ons streven is wel om naar meer dan 90 procent autonoom te gaan bij iedere levering die de robot doet.” Momenteel vraagt het bezorgapparaat bij moeilijke of verwarrende situaties om hulp aan een operator die in een speciale controlekamer alles in de gaten houdt via de negen camera’s die voor en achter op de robot geplaatst zijn. De robots die worden gebruikt blijven dan ook allemaal in beheer van het techbedrijf als in een soort leaseovereenkomst. Over zowel de productie- als de leasekosten wil het bedrijf geen uitspraken doen.

Robots, geen drones

Het bedrijf koos voor de rijdende bezorgrobotjes in plaats van het bezorgen met drones om verschillende redenen. “Wij zien ook wel dat drones goed zijn voor bezorgingen, maar niet in steden. Gebieden achteraf, dunbevolkt en moeilijk te bereiken plekken zouden ideaal zijn voor drones.” Hij wijst daarnaast op de regels. “Op steeds meer plekken is het mogelijk wat wij doen met onze robotjes, drones zijn gebonden aan heel andere, vaak strengere regels.”

De sociale acceptatie is een ander belangrijk punt voor Starship Technologies. “Het is belangrijk voor het succes van een bedrijf. We merken echt dat onze robot wordt geaccepteerd door het publiek. Als mensen aan drones denken dan geven ze toch vaak aan het niets te vinden dat dat soort machines boven de tuin vliegt bijvoorbeeld.” Ook efficiëntie is belangrijk. Er wordt 10 procent minder energie verbruikt dan dat het vervoer door de lucht zou kosten. “Momenteel zijn er al duizenden bezorgingen gedaan en dit is pas het begin”, besluit de marketing manager.

Starship Technologies

Het bedrijf achter de bezorgrobots is pas sinds 2014 actief, maar heeft inmiddels vestigingen in meerdere landen. In meerdere staten in de Verenigde Staten horen de kleine robots inmiddels tot het straatzicht. Het voertuigje dat het bedrijf ontwikkelde weegt zo’n 20 kilo zonder inhoud. Er kan tot een kleine 10 kilo aan bijvoorbeeld boodschappen in.

In het robotje zitten negen camera’s en meerdere sensoren. De topsnelheid ligt op ongeveer zestien kilometer per uur maar deze wordt gelimiteerd tot zes kilometer per uur. Het voertuig is gemaakt om op de stoep te rijden en zich zoveel mogelijk te gedragen als voetganger. Binnen nu en enkele jaren wordt dit wellicht wel het nieuwe straatbeeld, ook in Nederland.

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van Zelfrijdend Vervoer ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Thom Mandos

Autoliefhebber Thom Mandos duikt voor Zelfrijdend Vervoer in de wereld van het autonome vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.