Een WEpod op de campus van de TU Delft

App voor spoorwegovergang ook toegepast op zelfrijdende auto

Een techniek die voetgangers, fietsers en automobilisten waarschuwt als zij een spoorwegovergang naderen wordt nu ook toegepast bij het testen van zelfrijdende voertuigen. Dat gebeurt op de campus van de TU Delft waar op dit moment proefprojecten uitgevoerd worden met Twizy’s, WEpod’s en bezorgrobots van Domino’s Pizza. InTraffic ontwikkelde de app NaviNABO voor een proeftuin van ProRail om niet actief beveiligde spoorwegovergangen veiliger te maken. Ook de TU Delft toonde interesse voor de oplossing van het technologiebedrijf.

ProRail startte vorig jaar een proeftuin om nieuwe technieken te onderzoeken die de veiligheid bij niet actief beveiligde spoorwegovergangen (NABO’s) te verbeteren. InTraffic diende diverse innovaties in, waaronder de app NaviNABO. Deze oplossing werd samen met zes andere innovaties geselecteerd voor een testtraject van TNO waarbij automobilisten, voetgangers en fietsers de oplossing uittestten.

Automobilisten, wandelaars en fietsers probeerden NaviNABO daarbij uit. De app waarschuwde hen via een pop-up met geluid en trilsignaal op hun mobiel als ze een overweg tot een bepaalde afstand naderden. De ervaringen naar aanleiding van de proef waren positief, vertelt Jillis Mani van InTraffic. “De gemiddelde snelheid waarmee de proefpersonen de overweg naderden, werd verlaagd en de attentiewaarde ging omhoog.”

Proof of concept

“De app voor ProRail was een proof of concept. We wilden met de app aantonen dat het mogelijk is om weggebruikers met bestaande technieken te waarschuwen. Belangrijk daarbij is dat het een aanvullende techniek op bestaande beveiligingssystemen is. Er zullen ook mensen zijn die geen smartphone hebben of niet via hun mobiel gewaarschuwd willen worden, maar zelfs als er maar een paar ongelukken kunnen worden voorkomen, dan is de toegevoegde waarde al enorm”, legt Mani uit. “Uiteindelijk willen we het liefst dat deze onveilige situaties worden gemeld door gangbare navigatiesystemen van bijvoorbeeld TomTom en Google Maps. Daardoor wordt het beschikbaar voor een groter publiek en gaat de veiligheid op en rond het spoor omhoog.”

De informatie voor de spoorwegovergangen is gebaseerd op informatie uit de Basisbeheerkaart van ProRail, waarop de locatie van de onbeveiligde spoorwegovergangen staat. “De oplossing die wij voor de TU Delft hebben ontwikkeld is in de basis hetzelfde. Op en rondom het terrein van het Researchlab Automated Driving Delft zijn er diverse vergunningen afgegeven om met zelfrijdende voertuigen te testen. De universiteit was op zoek naar een oplossing om weggebruikers te waarschuwen voor de voertuigen.”

“Gebruikers van de app die wij voor de TU Delft hebben ontwikkeld, krijgen een pop-up dat zij een testgebied naderen. Uiteindelijk willen we het systeem uitbreiden met realtime informatie over de voertuigen. Daardoor wordt zichtbaar waar bijvoorbeeld een WEpod of bezorgrobot zich op dat moment exact bevindt.”

Doorontwikkeling app

InTraffic heeft de eerste versie van de app opgeleverd aan de TU Delft die eind vorige maand is gelanceerd tijdens de opening van het Researchlab Automated Driving op de campus. “Studenten gaan de app de komende tijd testen. Na de zomer gaan we samen met de universiteit kijken of hier nog een vervolg op komt.”

Ook op de NABO-proeftuin van ProRail komt een vervolg. Uit de inzendingen voor de proeftuin koos ProRail begin dit jaar de zeven meest kansrijke innovaties, waaronder de oplossing van InTraffic. De spoorbeheerder gaat deze innovaties samen met de bedrijven verder ontwikkelen. Ook volgt er na de zomer nog een eindrapport over de proeftuin.

De weergave van de app van InTraffic:
Test gebied Researchlad Automated Driving Delft

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van Zelfrijdend Vervoer en adjunct-hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.