
TU Delft opent onderzoekslab autonoom vervoer, provincie investeert 4 ton
De TU Delft opent op 27 juni een onderzoekslab waar experimenten gaan plaatsvinden met autonoom rijden. De provincie Zuid-Holland gaat bijna vierhonderdduizend euro investeren in het onderzoek van het nieuwe Researchlab Automated Driving Delft. Ook Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en de gemeente Delft dragen financieel bij. Het lab is een fysieke proeftuin op en rond de campus van de TU Delft. In deze proeftuin ontwikkelt, test, demonstreert en valideert de TU Delft, hogescholen en het bedrijfsleven producten en innovaties op het gebied van automatisch rijden.
In het onderzoekslab worden diverse onderzoeksvragen beantwoord die nu nog in de weg staan voor grootschalige uitrol van autonoom vervoer. In een realtime testomgeving op de openbare wegen van het campusterrein kunnen er met diverse voertuigen onderzoeken gedaan worden naar de mens-machine interactie inclusief acceptatie door andere weggebruikers. In het lab worden daarnaast ook slimme oplossingen onderzocht voor fietsgebruik.
De door de provincie Zuid-Holland verstrekte subsidie maakt onderzoek naar ‘slim fietsen’ en ‘automatisch rijden’ mogelijk en past in de investeringsagenda van de provincie samen met de metropoolregio om verschillende ‘fieldlabs’ te realiseren. In 2019 worden de resultaten van het onderzoek bekend. Het uitgangspunt is dat alle onderzoeksresultaten uit het lab open en toegankelijk zijn.
Automatische voertuigen
De TU Delft onderzoekt hoe mensen en goederen zo efficiënt mogelijk van de ene locatie naar de andere locatie vervoerd kunnen worden. Om dit te realiseren maken onderzoekers gebruik van data, het modelleren van verkeer, het (door)ontwikkelen van automatische auto’s, onderzoek naar interactie tussen diverse verkeersdeelnemers in het verkeer en onderzoek naar acceptatie van automatische voertuigen.
De openstelling van het campusterrein voor onderzoek biedt de mogelijkheid om oplossingen op het gebied van dataverzameling en smart solutions voor fietsen en automatisch rijden te ontwikkelen en beproeven. Nationaal en internationaal is grote behoefte aan technologie die inzicht kan bieden in fietsstromen in steden en aan maatregelen die de veiligheid en doorstroming van fietsstromen verhogen.
Lees ook: BAM en HARDT bouwen testbaan voor Hyperloop in Delft