Zelfrijdende auto rijdt zuiniger dan gewone auto

Zelfrijdende auto’s rijden zuiniger dan voertuigen die geen autonome systemen aan boord hebben. Ondanks het feit dat autonome voertuigen veel apparatuur met zich meedragen die zorgen voor meer gewicht en luchtweerstand, kan de zuinige rijstijl een flinke milieuwinst opleveren. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Michigan. 

Het onderzoek is mogelijk gemaakt met financiële steun van Ford Motor Company. De onderzoekers keken naar de complete levenscyclus van een autonoom voertuig op niveau vier, waarbij de automatische piloot van de auto in staat is het voertuig in bijna elk mogelijk scenario te besturen. Deze auto’s hebben computers, camera’s, radars, Lidar en navigatiesystemen aan boord, die kunnen zorgen voor een toename van de uitstoot tot wel 20 procent.

Maar, wanneer ook rekening wordt gehouden met de efficiënte rijstijl van zelfrijdende voertuigen, zoals platooning, zien de onderzoekers een andere uitkomst. Dan is het nettoresultaat een vermindering van energieverbuik tot 9 procent in vergelijking met conventionele voertuigen.

Elektrisch en fossiel

De onderzoekers keken naar verschillen in twee soorten zelfrijdende auto’s: elektrische voertuigen en auto’s met een verbrandingsmotor. Aan de hand van een levenscyclusanalyse werd vervolgens het energieverbruik en de uitstoot van broeikasgassen ingeschat.

Een belangrijke uitkomst is dat de elektrische autonome voertuigen 40 procent minder uitstoten dan voertuigen met verbrandingsmotoren. “Op het gebied van milieu-effecten hebben we laten zien dat een batterij-elektrisch voertuig een beter platform is voor autonoom vervoer dan voertuigen met verbrandingsmotor”, zegt onderzoeker Jim Gawron.

Kanttekeningen

Wel worden er enkele kanttekeningen geplaatst. Zo wordt in het onderzoek uitgegaan van een brandstofbesparing van 14 procent door het zuiniger rijden van de zelfrijdende auto’s, gebaseerd op eerdere onderzoeksresultaten. Blijkt dit percentage lager uit te pakken, dan zal het autonome voertuig het wellicht niet meer winnen van de ‘gewone’ auto.

Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de hoeveelheid stroom die de boordcomputers van zelfrijdende auto’s verbruiken. Als deze veel hoger uitkomt dan de 200 watt waar de onderzoekers rekening mee hebben gehouden, zal dat ook direct leiden tot een hogere uitstoot.

Lees ook: Nederlandse overheid zet komende jaren vol in op zelfrijdende voertuigen

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is redacteur voor ZelfrijdendVervoer.nl en RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.