‘Autonome auto’s maken autobezit in toekomst overbodig’

Volgens Uber-topman Dara Khosrowshahi is het particulier bezit van een auto in de toekomst niet langer noodzakelijk. De Amerikaanse internetonderneming zet op dit moment flink in op de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. Door in de toekomst gebruik te maken van auto’s zonder chauffeur, kan de prijs van de taxiritten volgens de topman verder omlaag en is het niet langer interessant om zelf nog een auto aan te schaffen.

In het FD vertelt Khosrowshahi dat hij wil dat mensen in de toekomst zelf geen auto meer kopen. Volgens hem moeten Uber-ritten goedkoper worden, zodat het voor klanten nog aantrekkelijker wordt om in te stappen. Die prijs kan echter alleen zakken door in de toekomst zelfrijdende auto’s aan te bieden.

Platform

Uber is bovendien niet van plan om zich te beperken tot het aanbieden van taxiritten alleen. De topman wil in de toekomst ook een belangrijke speler worden op gebied van openbaar vervoer en vrachtvervoer. Khosrowshahi wil van Uber een platform maken waarop een groot aantal vervoersdiensten en -middelen worden aangeboden.

De Amerikaanse internetonderneming is op dit moment volop in het nieuws, onder meer vanwege de rechtszaak met rivaal Waymo. Er kwam vorige week een abrupt einde aan die rechtszaak. De zaak ging over diefstal van intellectueel eigendom door de start-up Otto, die door Uber is overgenomen. De startup richt zich op zelfrijdende vrachtwagens. Uber schikte in deze zaak en betaalt 245 miljoen dollar (200 miljoen euro) aan eigen aandelen aan Waymo.

Lees ook: Uber: valsspeler of slachtoffer van samenzwering?

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Remco Nieuwenbroek is de vaste redacteur voor Tankpro, het vakblad voor de tankstationbranche. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor Zelfrijdend Vervoer.

2 reacties op “‘Autonome auto’s maken autobezit in toekomst overbodig’”

Stef Bouwhuis|21.02.18|12:11

Als markt hebben wij er geen belang bij dat enkele Multinationals onze hele vervoerssysteem in handen krijgen. Helemaal niet als zij -zoals bij Uber- de prijs voor vervoer kunnen dicteren en de uitvoerders kunnen onderdrukken. Eigenlijk moeten we naar een ‘wit netwerk’ model toe, dat ‘publiek’ moet worden beheerd. Individuele bedrijven kunnen hierop ‘inhaken’ door zich als Gebruiker van het netwerk te registeren. Zo krijg je concurrentie binnen een gelijkwaardig speelveld.

Stef Bouwhuis|21.02.18|12:16

Als steden nu maatregelen nemen om per 2030 in steden alle particuliere voertuigen te weren en een aanstalten gaan maken een Wit Netwerk te faciliteren, waar binnen bedrijven op basis van open concurrentie autonome voertuigen voor vervoer van personen en goederen kunnen aanbieden, krijg je een uiterst aantrekkelijke toekomst. China legt dat gewoon op. Zij zullen dan ook een enorme voorsprong krijgen als we nu niet meer visie tonen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.