De ondertekening van het ATO-contract in het hoofdkantoor van ProRail

Eind dit jaar zelfrijdende treinen op Betuweroute

Alstom en ProRail hebben vorige week donderdag een contract ondertekend waarin afspraken zijn vastgelegd over een nog uit te voeren proef met geautomatiseerd rijden op de Betuweroute. Rotterdam Rail Feeding (RFF), de goederenvervoerder die Automatic Train Operation (ATO) gaat beproeven, ondertekent het contract deze week. Naar verwachting gaan de drie partijen eind 2018 geautomatiseerd proefrijden op de Betuweroute.

ATO is de techniek die zelfrijdende treinen mogelijk maakt. ATO heeft vier levels, ook wel Grades of Automation (GOA) genoemd. De proeven op de Betuweroute betreffen GOA 2, waarbij de machinist zich nog steeds in de cabine van de trein bevindt.

Rijgedrag optimaliseren

Directeur Alwin van Meeteren van Alstom Utrecht was ook bij de ondertekening en licht toe: “Bij GOA 2 vertrekt de machinist en de trein kan vervolgens zijn rijgedrag optimaliseren. Dit is een soort cruise control. Dit heeft als voordelen dat de punctualiteit verbetert en er energiezuiniger kan worden gereden. Daarvoor zorg je ervoor dat de trein precies volgens dienstregeling rijdt, wat in de toekomst helpt bij de optimalisatie hiervan.”

“Ook qua energieverbruik is er een flinke winst te behalen”, legt hij uit. “Je moet je voorstellen dat een zware goederentrein in de paar minuten van het optrekken een flinke piek in energieverbruik heeft.”

Implementatie ATO

Alstom is samen met ProRail verantwoordelijk voor de implementatie van het ATO-systeem wat gekoppeld wordt aan het ERTMS-systeem op de Betuweroute. “We gaan een interface definiëren tussen het systeem Vervoer Per Trein (VPT) en de ATO infrastructuur.” VPT is het verkeersleidingssysteem dat gegevens van de infrastructuur, het materieel, de dienstregeling en het personeel aanstuurt voor de planning, uitvoering en bijsturing van het treinverkeer in Nederland. “Als deze systemen met elkaar zijn verbonden, dan gaan we ATO aan boord van de trein laten communiceren met de tractie en de remmen. Dit testen we eerst in een proefopstelling voordat we live gaan beproeven op de Betuweroute.”

Het contract werd donderdag ondertekend door ProRail-topman Pier Eringa, operationeel directeur John Voppen van ProRail en senior vice-president van Alstom Europa Gian-Luca Erbacci. Daarbij werd Automatic Train Operation (ATO), de techniek die zelfrijdende treinen mogelijk maakt, gedemonstreerd in een simulator.

Automatisch ritsen op het spoor

Een andere plek op het Nederlandse spoor waar ATO volgens Van Meeteren voordelen kan bieden is de A2-corridor tussen Amsterdam en Eindhoven. “Daar moeten de goederentreinen invlechten met reizigerstreinen. Met automatisch rijden kun je beter mikken op een tijdslot die open staat voor een goederentrein. Dit wordt ook wel ‘automatisch ritsen’ genoemd.”

Lees ook: Proeven met zelfrijdende treinen Groningen en Betuweroute starten in 2018

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van Zelfrijdend Vervoer en adjunct-hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.