Lidar, Velodyne, IAA

Lidar: een razendsnelle ontwikkeling

Zelfrijdende auto’s worden vaak uitgerust met verschillende technologische sensoren zoals camera’s, radars en lidar: Light Detection And Ranging of Laser Imaging Detection And Ranging. Deze sensoren nemen de omgeving waar, zodat de zelfrijdende auto veilig van punt A naar punt B komt. Lidar, een radar in de vorm van een laser, ontwikkelt zich momenteel razendsnel in de autoindustrie.

De meest bekende lidarproducent is Velodyne en er komen steeds meer nieuwe spelers op de markt. Ouster, Innovusion, AEye, zijn bedrijven die zich bezighouden met deze nieuwe ontwikkeling. Daarnaast is er ook de rechtszaak tussen Waymo en Uber, die vooral draait om deze lidartechnologie. Uber zou naar verluidt veertienduizend bestanden met vertrouwelijke informatie hebben gestolen. Het gaat hierbij vooral om lidar-technologie.

Groeiende markt

De lidarindustrie zorgde in 2017 voor een omzet van 230 miljoen dollar. Volgens IHS Markit zal de industrie in 2026 een omzet van 2,5 miljard dollar genereren. Een compleet lidarsysteem kost volgens hetzelfde onderzoeksplatform ongeveer 75.000 dollar. Dit systeem heeft ‘een grootte van een KFC-bucket’.

Het verschil tussen lidar en radar is dat lidar gebruikmaakt van een laser, terwijl een radar gebruikmaakt van radiogolven. Lidar kan hierdoor kleinere objecten detecteren. “Radar is goed voor korte afstanden, omdat het radiogolven gebruikt, vertelt Craig Glennie, lidar-expert op de universiteit van Boston. “Een radar verliest het met lange afstanden (200 meter) omdat het details niet goed kan detecteren.

Velodyne

De Amerikaanse lidarfabrikant Velodyne presenteerde laatst op Die Internationale Automobil-Ausstellungnog in Duitsland twee nieuwe systemen. De nieuwste lidar heeft 42 verschillende laserkanalen, die 360 graden scannen tot 200 meter afstand. Inmiddels heeft Velodyne zo’n 45 voertuigen wereldwijd verkocht. De voertuigen gaan naar eigen zeggen in 2018 volledig autonoom rijden in een grote Europese stad.

Lidarapparatuur wordt al tientallen jaren gebruikt, zoals voor het meten van afstanden in de ruimte. Velodyne bestaat al sinds 1983. Het bedrijf specialiseerde zich in eerste instantie op audiosystemen. “David Hall, oprichter van Velodyne vertelt in Wired dat het idee rond het jaar 2000 ontstond: “Wij deden mee met Robot Wars, waar robots in een arena tegen elkaar vechten. We kwamen op het idee om lidar te gebruiken voor onze rijdende moordmachines.” Tien jaar later is de afdeling Velodyne LiDAR uitgegroeid tot tweehonderdtwintig werknemers.

Lees ook: Velodyne presenteert twee nieuwe lidarsystemen

Onderwerpen: , ,

Auteur: Willem de Hoog

Willem de Hoog is redacteur voor Zelfrijdendvervoer.nl en RijschoolPro, het vakblad voor de rijschoolbranche

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.