BOVAG: houd sensoren en camera’s op auto schoon
Vuile sensoren en camera’s op auto’s met rijondersteuning kunnen voor onveilige situaties zorgen in het verkeer. BOVAG waarschuwt automobilisten voor vuil of sneeuw, waardoor die hulpmiddelen in de auto minder goed kunnen werken.
Uit onderzoek van Martkeffect in opdracht van BOVAG blijkt dat 57 procent van de Nederlanders met een auto jonger dan vier jaar zijn auto in de winter niet of minder vaak wast. Van de respondenten gebruikt 45 procent rijondersteuning zoals adaptive cruise control, rijstrookassistentie, parkeersensoren en achteruitrijcamera’s. Technologische hulpmiddelen in de auto functioneren minder goed wanneer vuil- of sneeuwresten zich ophopen voor de camera’s, sensoren of radar, stelt BOVAG.
Waarschuwing
in 2015 was bijna een derde van de verkochte nieuwe personenauto’s in Nederland uitgerust met een noodremsysteem en 10 procent had adaptieve cruise control. Ruim 13 procent had een systeem voor rijstrookassistentie. Parkeersensoren en achteruitrijcamera’s zijn al jaren gemeengoed op nieuwe auto’s. Afhankelijk van de fabrikant maken deze systemen gebruik van radar, lidar, sensoren, laser of camera’s.
“In vrijwel alle instructieboekjes wordt gewaarschuwd deze vrij van vuil, stof, ijs en sneeuw te houden, omdat de systemen anders niet of niet goed meer functioneren. Daarnaast kan het gebeuren dat de digitale ogen van de auto een extreem vieze voorligger niet herkennen”, aldus BOVAG.
Niet wassen
Aan het onderzoek deden ruim duizend zakelijke en particuliere automobilisten mee. Daarvan waren 368 in bezit van een auto jonger dan vier jaar. Van de personen die in de winter hun auto niet of minder vaak wassen ten opzichte van andere seizoenen, geeft 43 procent als reden dat de auto de volgende dag toch weer vies is. 28 procent is bang dat de deurrubbers vastvriezen en 37 procent vindt het simpelweg te koud om de auto zelf te gaan wassen. De respondenten die hun auto in de winter wél wassen, doen dit overwegend in een wasstraat (60 procent).