Test met vijftig semi-zelfrijdende auto’s op snelweg A2

Bron: Jaguar Land Rover

Ruim vijftig auto’s gaan op 16 maart de A2 op om ‘platooning’ in de praktijk te testen. Daarbij rijden de voertuigen in colonnes over de openbare weg en bepalen ze zelfstandig hun snelheid en de afstand tot hun voorligger. Het is de eerste grote ontheffingsvrije test van semi-zelfrijdende auto’s op de openbare weg in Europa. De test is een initiatief van verzekeringsmakelaar en risicoadviseur Aon en volgt op een succesvolle proef met dertien auto’s van verschillende merken op de testbaan van de RDW in Lelystad, eind vorig jaar. Zowel bij die proef als bij deze test werkt het bedrijf nauw samen met partners Royal HaskoningDHV, Business Lease Nederland en Prodrive Training.



De test op de A2 is een volgende stap om de voordelen en risico’s van hoog autonome voertuigen in kaart te brengen. Daarmee draagt de test bij aan een totaaloplossing voor aansprakelijkheidsvraagstukken en het verzekerbaar krijgen van (semi)automatisch vervoer. In een onderzoeksrapport belicht Aon de voorlopige belemmeringen, maar ook de kansen van technologische innovatie in voertuigen voor de verzekeringsindustrie.

Straatbeeld

”Technisch gezien hadden zelfrijdende auto’s het straatbeeld al kunnen bepalen op daartoe aangewezen rijstroken van snelwegen,” stelt Evert-Jeen van der Meer van Aon. “De laatste belemmeringen liggen voornamelijk op het gebied van Europese wet- en (privacy)regelgeving. Het is cruciaal om dat resterende vraagstuk eerst op te lossen. Het past bij ons om daar het voortouw in te nemen. Door onze kennis en inzichten te delen, helpen we de mobiliteitsmarkt vooruit.”

“De huidige generatie auto’s neemt al veel rijfuncties van de bestuurder over. Filerijden en zelfstandig inhalen, maar ook apps die de auto zelfstandig laten inparkeren zijn niet alleen voorbehouden aan het premium autosegment.”

Veiligheid

“Met de test laten wij en onze partners de autorijders ervaren dat veiligheidsaccessoires ook comfort opleveren.

 Ook moet de test uitwijzen of het gebruik van Adaptive Cruise Control, Lane Keeping Assist en Blind Spot bijdragen aan een betere verkeersdoorstroming en veiliger rijgedrag. De testresultaten worden tevens gebruikt om werkgevers erop te wijzen dat veilige mobiliteit onderdeel van hun zorgplicht is.”

Zakelijke rijders kiezen bij de vervanging van hun leaseauto vaak met hun portemonnee en zelden op basis van voertuigveiligheid. Nu de automaat onder zakelijke rijders aan populariteit wint, komen accessoires als Adaptive Cruise Control voor meer automobilisten binnen handbereik, denkt Aon.

Het bedrijf krijgt voor de test de beschikking over auto’s van onder meer BMW, Hyundai, Mercedes, Tesla, Toyota en Volvo. De voertuigen zijn voorzien van de meest recente veiligheidsinnovaties.

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, het vakblad over autonoom vervoer en vaste redacteur van Nieuwsblad Transport.

2 reacties op “Test met vijftig semi-zelfrijdende auto’s op snelweg A2”

Maarten Post|17.02.16|15:13

Ik wist niet dat Tesla ook trucks maakte! Of zit er in de kop van het artikel een foutje: gaat het nu om trucks of om personenauto’s?

Tom van Gurp|17.02.16|17:17

Dag Maarten,

Dank voor de oplettende reactie. In de kop is inderdaad een fout geslopen. We hebben het aangepast.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.